Gå til innhold
Arkivverket

[#54943] Jordmorutdanning tidlig på 1800-tallet


Gjest Kai Løseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Løseth

Søster til min tippoldefar, Marte Helene Knutsdatter Løset, utdannet seg til jordmor. Praktiserte i Ørskog og Sykkylven. Hun var født i 1803. I 1828 var hun fadder for en brordatter og titulert som 'Gjordemoder' Må vel da være utdannet midt på 1820-tallet. Kanskje var det i Kristiania? Finnes det noen protokoller om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bodil Brøgger

Om utdannelse av norske jordmødre mellom 1766 og 27. oktober 1814, se tema 19494: Jordemødre uddannet i København - efter 1739... http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe.Men din Marte Helene Knutsdatter Løset er sikkert utdannet i Christiania.I temaet over er det også henvist til to bøker om jordmorutdannelsen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

Tusen takk til Mariann og Bodil! Der var masse interessant lesestoff og henvisning til ennå mere. Biblioteket kan kanskje skaffe det som er aktuelt når jeg nå har noe konkret å spørre om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kai Løseth

Ut fra det jeg fant ut etter hjelp fra Mariann og Bodil skrev jeg til Riksarkivet. Etter et par uker dukket det opp et brev fra Riksarkivet i postkassa! Det var kopi av siden der Marte Helene var innført, 'Eksamensprotokoller 1818-1836 Rikshospitalet Jordmorskolen'. Igjen - tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.