Gå til innhold
Arkivverket

[#54945] Hans Eriksen Røvik fra Kinn til Tromsø


Gjest Rigmor Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Jensen

Hei, tidligere har eg fått utrolig god hjelp her. Prøver derfor en gang til. Leter etter far til min oldefar. Oldefar er Haakon Edvin Johan Hansen Røvik, født på Værøy i 1887. Hans far var født på Kinn i 1863 (foreldre Maria Hansdatter og Erik Hansen Veblungsnes). I folketellingen for Tromsø i 1900 er Hans Eriksen Røvik bosatt i Vestregade 42 a i Tromsø og var gift med Marie f. Svenvig (hun katolikk). Men her stopper det for meg. Har forsøkt å lete litt i kirkebøkene for Tromsø uten å finne noen spor. Kan noen hjelpe meg med å finne mannen og evnt. etterkommere?Rigmor Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Du bør legge ditt spørsmål inn under Brukarforum og ikke her under Arkivforum. Legg det dessuten inn under Troms, for da får du det inn både under Troms og under Alle spørsmål. Skriv derfor nytt innlegg. Var Hans Eriksen far til Haakon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er fødsel og dåp til Hans Eriksen 17.04 / 24.05.1863 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Se post nr. 6 på venstre side i boken. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er mulig jeg tolker dette feil, men under viede dissentere i Tromsø 15.10.1897 mener jeg å finne Hans Eriksen Røvik gift med Hansine Dorthea Dahl fra Nesseby.Se post nr.11 her: LenkeMen det er trolig en feil i føringen i kirkeboka, for på posten under finner jeg Marie Smedvik fra Tromsø. De ble viet 23.12.1895. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I ditt innlegg 1) nevner du Hans Eriksen Røvik gift med Marie født Svenvig. Marie var egentlig døpt Inger Marie i 1874 i Tromsø, men hun brukte senere bare Marie. Hennes foreldre var bagersvend Cato Olai Svenvig født i Hammerfest omk. 1849, og Giertine Cornelie Eggen født i Loppa omk. 1850. I 1865 var Giertine i Tromsø sammen med sine foreldre Bernt Eggen født i Levanger og Oline Korneliusdatter født i Dverberg. Bernt var da pedell (vaktmester) ved Lærerskolen i Tromsø. Cato og Giertine giftet seg i Tromsø i 1875, og de hørte da ikke til den katolske Kirke. Men senere har i hvert fall Giertine og Marie blitt medlemmer av den katolske Kirke. Det skaper problemer for oss. Kun Kirkebok for årene 1890 - 1902 for Vår Frue Katolske Menighed Tromsø er utlagt. Og den er nokså ufullstendig da den stort sett bare inneholder medlemsfortegnelser. I 1890 finner vi som medlemmer Giertine, som er vaskekone, og Marie, hennes datter. I 1891 får vi vite om Giertine at: 'Hendes Mand skal være i Sibirien'. Nå skal vi være klar over at i de årene var det mange fra Troms og Finnmark som oppholdt seg i Sibir og opp langs elvene der. Det var som sjøfolk, fiskere, fangsfolk og handelsmenn. Senere får vi vite at Giertine reiste 'paa Dampskibe som Restauratrise'. Hun var nok på hurtigruta. I 1895 nenes ikke Giertine mer. Men det året (1895) er Svenvig overstrøket for Marie og erstattet med Røvik. Så det året må Hans og Marie ha giftet seg, og de bodde da i Bakkegaden no. 451 (obs. det er matrikkelnummer, gatenummer fikk ikke Tromsø før etter 1900). Om mannen til Marie står det at han var fisker og tilhørte Statskirken. I den katolske medlemsfortegnelsen nevnes ingen barn opp til 1900. Om de fikk barn etter 1900, kan de ha blitt døpt i den katolske Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg må nevne at i 1885 bodde Giertine Svenvig i Vestre gade 432A som 'Søfarendes hustru'. Hun hadde da barna Inger Marie f: 1874 og Jens Olai f: 1878. Dessuten hadde de sønnen Bernt Johan f: 1875. Sønnen Jens var i 1891 flyttet til Tromsø 'landdistrikt'. Det må også nevnes at i 1885 bodde Giertines foreldre i samme gård som henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er forøvrig Hans Eriksen med foreldre i 1865 på gården Røvik Krogen i Bolsøy.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f61544&gardpostnr=274&personpostnr=1508&merk=1508#ovre>LenkeErik Hansen Veblungnæs og Marie Hansdtr. Røvik giftet seg i Bolsø 28.07.1861. Se post nr.5 på høyre side i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Jensen

Hei til dere alle. Eg har tidligere klart å spore forfedre til Hans Eriksen Røvik. Ganske lett da han hadde Røvik i navnet. Men det er straks værre å finne ut om han etter 1900. Tidligere har eg funnet at han reiste på ishavet og drev ellers fiske og var som nevnt tidligere bosatt i Tromsø. Etter dette er han borte! Marie er ikke kvinnen han fikk min oldefar med. Da oldefar ble døpt står det at faren var fra Steigen. Kanskje han oppholdt seg der like før fødselen i 1887? Men det eg har lyst å finne ut av er jo om han hadde flere barn enn Haakon. Den Haakon som dere har funnet frem til her er riktig Haakon. Så, hvis det går ant å finne flere opplysninger om Hans etter 1900 ville det vært supert. Takk så lang ihvertfall, all info. er spennende!Mvh Rigmor Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tar med konfirmasjonen til Haakon Edvin Johan Hansen på Værøy 21.09.1902. Dessverre får vi ikke flere opplysninger om faren enn det vi visste fra før. Se post nr.2.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Hans og Marie bodde i 1900 i Westergaden matr. no 424 A i Tromsø. Dette huset lå nord i Vestergata og ble senere nr. 55A. Huset er nå borte, men det lå der bladet Nordlys i dag har sitt hus. Jeg har forhørt meg hos eldre folk med kjennskap til området fra ca. 1935, men ingen hadde hørt om navene Røvik eller Svenvig. I Tromsø er det i dag bare en person med navnet Røvik (telefonkatalogen). Men hans slekt kom fra en Nils Henriksen Røvik på Inderøya i Nord-Trøndelag. Røvik var en gård. Denne Nils kom opp til Kvæfjord. Nå kan det være at Hans og Marie flyttet fra Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Jensen

Takk for opplysningene Alvin. Så fint at du har lokalisert huset de bodde i, må nok til Tromsø og se området. Eg har vært i kontakt med Røvik i Tromsø, trodde han var 'rett' slekt....men nei. Det kan jo hende at de reiste fra Tromsø siden det ikke er mer å finne der. Håper på flere innlegg og spor, plutselig kan det jo dukke opp noe.Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.