Gå til innhold
Arkivverket

[#54947] Maxlengde på felt i Kyrre - bla feltet Grunnlag.


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Jeg tenkte å skrive 'Papirkopi 1928-31, Microfishe 1931-40' i Kyrre-feltet Grunnlag, men den gang ei. Feltet kan max ha 25 tegn. Foreslår max feltlengden økt til 250. (255 eller 256 er en grense som hvis den overskrides har funksjonelle implikasjoner hvis den overskrides i det som kanskje er verdens mest brukte databaseprogram.)Jeg har tidligere fått beskjed fra Digitalarkivet om at maxlengden for feltet Side kan overskrides, for å kunne legge inn lenke til skannede kirkebøker, så jeg kommer til å overskride grensen for Grunnlag.Jeg vil også tro at minst en av feltene for Prestegjeld og Sokn burde økes fra 50 tegn, det er mange lange navn i indekseringsbasen for skannede kirkebøker.Med dagens databaser er det i det hele tatt grunnlag for å spørre om vitsen ved å sette så små grenser som det er gjort i en del tilfelle - så lenge man holder seg under 250. Det eneste måtte være grenser i den databasen DA bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Som du allerede har fått beskjed om, så er det uproblematisk at du overskrider feltlengden i Grunnlag sålenge du holder den under 256.I dag vil vel de fleste operere med databasestrukturer hvor en har enten et skilletegn eller xml-kodet det, men det kan og være at noen vil operere med faste feltlengder og da blir det tungvint hvis hvert felt skal ha 255 tegn. Men vi ser samtidig behovet for ikke å være så gjerrig på feltlengdene.Forbedringer kommer i neste utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Beklager, dette har jeg selv rapportert i debatt 36309 for et par år siden.Det er kanskje et tegn på at det er på tide å starte oppdateringen av Kyrre, for oss som har brukt Kyrre en stund begynner det å bli ganske mange problemer å holde styr på - og det er jo sjelden at en standard publiseres uten så mye som et 'korrigendum' på to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi er i en litt spesiell situasjon ettersom den ene av forfatterne har vært ute i permisjon siden like etter lansering av Kyrre. Ansvaret for Kyrre har ikke blitt flyttet over til noen andre.Samtidig har vi også ønsket å vente på Augustus som skal implementere Kyrre, det er mulig vi kommer opp i problemstillinger som vil kreve revidering i Kyrre når en begynner å registrere i Augustus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.