Gå til innhold
Arkivverket

[#54950] En Engel i Asker?


Gjest Gunnar Bolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Bolstad

Jeg sliter med å tyde teksten i kirkeboka i Asker 1780: LenkeI høyre spalte blir Christian døpt. Han er sønn av Engel, som vi gjenfinner i teksten. Jeg greier imidlertid ikke å tyde Engels etternavn, og jeg finner heller ingen Engel som er døpt (ihvertfall ikke ved navn...) i Asker i tidsrommet 1733 til 1762. Jeg finner heller ikke ut hvem som er Christians mor. Hans dåp er oppført på en annen måte enn de fleste andre, og dette står litt uklart for meg. Christian Engelsen er ft-registrert i 1801 som fostersønn hos en husmannsfamilie på Berg gård i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Litt uvant skrift for meg, da jeg ikke har jobbet så mye med 1700-talls hender. Jeg kjenner heller ikke gårdsnavn i Asker videre godt. Setter derfor inn en foreløpig kladd:'Fód (s. d.) Pige Kestine Peters doter uægte S. af (____ P(?)æsgrd f. J. Te(i?)sen d 8 febr -- Mari Niels d Teisdal(??) Ingeborg Hans d Houbol, Kari xtophersd Te(i?)sen, La(e)rs Jons: Teisdal, Syver La(e)rs: ib: Udl. til barnef: Ungk: og dragun Engel Johans: (Stróm??) af (Tets??) Præstegrd.'Transkripsjonen bør strammes opp litt og korrigeres av noen med bedre blikk for denne prestens hånd.Hovedsaken er at Christian var født utenfor ekteskap. Moren later til å hete Kjersti Persdotter (normalisert) og den utlagte barnefaren ser ut til å være ungkar og dragon Engel Johansson (normalisert). Engels patronym bør likevel ses på av andre øyne, før dette nagles fast.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Et kort og kanskje naivt spørsmål: Hvordan forholder en seg til utlagte barnefedre? Hvilke ytterligere bevis bør en søke, om noen?Takknemmelig fo svar! Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Gine:I prinsippet trenger man ikke søke andre bevis. Men om man har mistanke om at den far som er opplyst i kirkeboken ikke skal være faren, må jo dette dokumenters på annet vis. Og slik dokumentasjonen skal bli vanskelig å finne.Derfor blir ofte kirkeboksopplysningene de eneste vi kan støtte oss til.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Christian døpt i Asker krk. 23/2. Pike Kirsti Petersdt., uekte sønn af .. Fets prgj. .... (født) den 18/2. Faddere: Mari Nielsdt. Fusdal, Ingborg HAnsdt. Houboe, Kari Xtophersdt. Tejen, Lars Jonsen Fusdal, Syver Larsen ib. Udl. til barnefar ungk. og dragon/baker? Engel Johansen Strøm? af Fets prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Også funnet 2 Kirsti Pedersdt.: Kirsti dpt. 7/10 1753 Fet, Peder Qværnstuen og Ingebor Pedersdt., og Kirsti dpt. 17/4 1757 Fet, Peder Qværnstuen og Anne Hansdt.Det behøver absolutt ikke være noen av disse 2, men om det finnes bygdebok så er det i det minste et gårdsnavn å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bolstad

Tusen takk! Historien her er vel kanskje at den arme Kirsti Pedersdatter reiste gravid fra Fet, alene med skammen, tok inn som tjenestepike i Asker og fødte der, mens Engel Johansen formodentlig ikke var i nærheten av noen barnedåp i Asker kirke...Jeg fant Engel Johansen i kirkeboka for Fet. Skal lete litt grundig etter den riktige Kirsti P.Både Fusdal og Tejen er gårdsnavn i Asker. Houboe (Haugbo) finner jeg ikke.Presten som førte kirkeboka i Asker i denne perioden skrev forøvrig som en gris. Hans forgjenger er derimot lett å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Haugbo er gårdsnummer 22 i Asker (f.eks. FT1900) og var matrikkelnummer 42 (FT1865 & FT1875). Du kan finne gården som Hougboe i FT1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Haugbo er gårdsnummer 22 i Asker (f.eks. FT1900) og var matrikkelnummer 42 (FT1865 & FT1875). Du kan finne gården som Hougboe i FT1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Vigdis Varhaugvik

Ser at etternavnet ditt er Bolstad og tar en råtjangs på at du kan vite om denne familien.Skulle gjerne hatt oppl.om fam. Bolstad med tilknytning til Abildsø. 1940-1950. OsloJeg vet lite om fam. og slekta. Vet at en kvinne med navn Edna (f 1920 åra)hørte til denne familien. Edna fikk en sønn i 1947.Finnes det bygdebøker eller annet materiale som kan brukes? (Vet om kirkebøker og folkrtellinger) Masse spørsmål, men av tidligere forespørsler vet jeg at det er det utroligste en kan få hjelp til her på debatt.Mvh Vigdis Varhaugvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.