Gå til innhold
Arkivverket

[#54952] Sortland, Nordland: hjelp til oppslag gårdene Bøe, Reinsnes og Kjerringnes


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

Søker Foreldre, søsken og eventuelle andre slektninger som man kan finne ut fra de opplysninger jeg har så langt. Hans Michael Olsen, født ca 1797, finner han som fosterbarn på gården Bøe i FT 1801, han blir gift med Maren Oline Mikkelsdatter (f. ca 1803 på gården Kjerringnes?) De får det/de første barnet/barna på gården Bøe, men flytter senere til Reinsnes. Jeg har funnet barna Ole Christian f.1823, Gjertrud Johanne f.1825, Mikkelline Petronelle f.1827, Hanna Kirstine f.18 juni 1830 (min tippoldemor og Ellen Benonine f 1836.Kan noen hjelpe meg med oppslag på de nevnte gårdene, Reinsnes, Bøe og Kjerringnes(usikker om den er rett) og se om de kan finne igjen noe om disse personene.Er ikke sikker på hvilke bøker som finnes for de aktuelle gårdene, men tar gjerne imot tips:) (mulig Kvæfjordboka bind II om den dekker Sortland) På forhånd tusen takk for hjelpen.Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Gården Bø er omtalt i bind 1 av gårds- og slektshistoria for Sortland, Reinsnes kommer i et seinere bind. Bøkene for Kvæfjord (i Troms) dekker ingenting av Sortland (som ligger i Nordland).Spørsmålet ditt gjelder vel Ole Mikal Olsen (1797-1880), født i Hadsel, og Maren Oline Mikkelsdtr (1797-1858), født i Bjørnskinn. De bodde først på Bø og deretter på Reinsnes. Du mangler det første barnet, Andreas Eilert (1821-1894) og det siste, Anne Sophie (født og død i 1838).For Hadsel finnes ingen gårds- og slektshistorie. Maren si slekt er omtalt under gården Sandnes lille i første bindet av gårds-og slektshistoria for Andøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk Johan.Joda, håper det er rette Ole Michael Olsen, har ikke så mye å gå på når det gjelder han annet enn (til i går)navnet hans i forbindelse med datteren Hanna Chirstine sitt giftermål med Nils Larsen. I går fant jeg etter mye leting Hanna Chirstines dåpsdato i skannet kirkebok, og dermed også morens navn, men navnet på gården som moren kom fra var for utydelig til at jeg kunne lese det. Fant også noen av søskena på familysearch, men som du skrev, det manglet noen.Takk for opplysninger om søsken og om gårdene og hvilke bøker som gjelder, nå er det å ta turen til biblioteket for å finne mer.Hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.