Gå til innhold
Arkivverket

[#54955] Noe rart på Dårsti, Nøtterøy, Vestfold


Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

I 1705 gifter Margrethe Evensdatter (fra Mellom Kjøle) seg med Niels Olsen (fra Smidsrød). Omkring 1710 flytter de til Dårsti. Nøtterøy boken (av Sigurd Unneberg, bind II, side 847) navgir en sønn, nemlig Even f. 1707. I kirkeboken finner jeg imidlertid en mengde andre barn, alle med en Niels Daarstie som far, i tidsrommet 1707-1724. I utgangspunktet kunne jeg tenke med at det her er snakk om samme Niels Olsen som nevnt ovenfor, da det så vidt jeg vet bare var to brukere på Dårsti i dette tidsrommet; nemlig Niels Olsen og Knut Olsen.Så langt er alt vel. Så leser jeg i kirkeboken her ( Lenke ) fra 6. Januar 1727 at Niels Daarsties hustru begraves. Det kan selvsagt ikke være snakk om Margrethe Evensdatter for hun døde ikke før 1758. Det kan heller ikke være en annen kone av samme Niels for Margrethe og Even ble gift 1705.Mitt spørsmål til de som liker nøtter er da: hvem er denne Niels på Dårsti som mister sin hustru 1727? Og var barna som nevnes mellom 1707 og 1724 tilhørende Niels Olsen som var gift med Margrethe Evensdatter?Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Nils Olsen Smidsrød ekter Margrete Evensdatter i 1705. Nils Olsen døper sønnen Even i 1707, de bor da på Skrafskjær. Dette bekreftes av en sjølegd fra 1706, der det fremkommer at Nils Olsen Smidsrød bodde på Skrafskjær: 1) [url="http://www.grenlandslekt.no/kilder/1706/19b.html>http://www.grenlandslekt.no/kilder/1706/19b.html 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Takk for svaret Ketil. Det er altså da ingen primærkilder til grunn for Sigurd Unneberg's (og kanskje Lorens Berg's) påstand om at familien Nils Olsen Smidsrød og Margrete Evensdatter flyttet til Dårsti tett innpå 1710? Hvis det imidlertid er Margrete Evensdatter om dør på Dårsti i 1727, må Nils Olsen Smidsrød og Nils Olsen Dårsti være identisk? Jeg finner ingen Margrete, Maren, Mari eller Marte som dør på Skrafskjær i perioden, så paret flyttet vel derfra? Men da ikke navnet på moren til noen av barna som nevnes til Nils Dårsti er gitt, er det vel ett skudd i blinde.Uten at det finnes kildebelegg for det, kan vi anta at...:- Nils Olsen Smidsrød of Margrete Evensdatter gifter seg 1705 og flytter til Skrafskjær- Nils Olsen Smidsrød nevnes 1706 boende på Skrafskjær- De døper sønnen Even i 1707 og bor da på Skrafskjær- De flytter til Dårsti en gang mellom 1707 og 1727 (???)- Margrete Evensdatter dør 1727 på Dårsti (???)Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kan jo finnes primærkilder som gir Berg og Unneberg rett - andre enn kirkebøkene. F.eks. hvis det i skiftet etter Anders Evensen Bjørnebu står noe slikt som at 'søsteren Margrete Evensdatter, som var gift med Nils Dårsti, er død og har etterlatt sønnen Even Nilsen, bosatt på Mellom Kjølø'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg tar opp denne her igjen. At de flyttet til Dårsti tett innpå 1710 er helt riktig, for 11. august 1709 døpes Gunde. Hans far heter Nils Dårsti. Nærmere 1710 kommer man vel ikke. At Nils Olsen Smidsrød og Nils Olsen Dårsti er samme person, er ingen tvil. Jeg har gått igjennom kildene og funnet ut at ca. 1709/1710 blir plassen Dårsti delt i to plasser. Nils Olsen bor på den ene og Knut Olsen Tangen på den andre.De andre som døper barn i 1708 er Nils Kristoffersen Østre Kjøle. I 1709 er Nils Andersen Svensrødstranda og Nils Larsen Styrsvik. I 1710 Nils Torsen Stangeby og Nils Andersen Svensrødstranda. I 1711 Nils Kristoffersen Østter Kjøle. I 1712 Nils Abrahamsen Mellom Kjøle, Nils Larsen Roppestads uekte barn Kari, Nils Andersen Svensrødstranden, Nils Pedersen Nordre Sande, foruten Nils Olsen Dårsti.Etter dette er jeg ikke i tvil om at Nils Olsen Smidsrød er det samme som Nils Olsen Skrafskjær og Nils Olsen Dårsti. Han flyttet inn og kjøpte halve Dårsti i 1709/10. Og flyttingsmønsteret på Nøtterøyfolk stemmer utmerket på 1700-tallet. De flyttet ofte i begynnelsen, før de slo seg fast ned.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.