Gå til innhold
Arkivverket

[#54963] Dorthea Olsen, Kristiansund N 1900


Gjest Brit Mamen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brit Mamen

Min oldemor, Dorthea Olsen ønsker jeg opplyninger om. Siden kirkebøkene i Kristiansund fra denne tiden er i dårlig forfatning, lurer jeg på hvor hun var født og hva hennes foreldre het. Familietradisjonen sier at hennes pikenavn var Myre og at hun var fra Trondheims-kanten. hennes mann het Sjur Brenneland før han tok navnet Sivert Olsen. Link til F T 1900: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I følge tellinga 1900 var hun født 1854 i t(ellekretsen) det vil si Kristiansund. Men jeg vil ikke påstå at oppgitt fødested i en folketelling alltid er korrekt.Jeg kunne ikke finne dem gift i Kr.sund 1880/81/82, i hvert fall ikke blant det som er lesbart av kirkeboka for den tiden. Forsøkte å finne eldste sønn konfirmert, men ifølge FT 1900 er de jo uttrådt (av statskirken), og barna tilhører intet samfunn som det står.Jeg vil anbefale deg at du stiller det samme spørsmål på Dis-forum, naturligvis under Kr.sund M&R. Der finnes folk som Tore Kristiansen som vil kunne yte deg god hjelp og har tilgang til andre kilder enn kirkebøker.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Mamen

Hei Astrid! Takk for svar. Jeg skal prøve Dis-forum. Kirkesamfunnet min bestefar senere tilhørte er Det norske Misjonsforbund. Da het han Daniel Brændeland. Hans far bodde i Etne F T 1865:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61211&gardpostnr=10&personpostnr=43&merk=43#ovre>LenkeJeg finner en Ragna Dorthea Myhre i Trondheim, men hun er 13 år i 1865, ikke født i 1854. Da er det minst en opplysning som ikke stemmer. Kan det likevel være min oldemor?F T 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.