Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Svein Atle Stendal

[#54976] 'Mysterium' Ulsmåg i Fana

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

Dette er skrevet om tidligere, men etterhvert som nye opplysninger kommer gjennom de skannete kirkebøkene kommer jeg muligens nærmere målet - nemlig moren til Hansine Albertine Hansdater, Marie(a) Ni(e)sdatter. Maria Nilsdatter, tjenestejente hos skreddermester Øvre i Veiten, dukker opp i historien da hun fødte en jente på Strudshamn høsten 1833. Hvor hun kom fra og hvor hun ble av har vært en gåte - til tross for mye leting og søk i kirkebøker og digitalarkivet. Høsten 1837 dukker forøvrig datteren Hansine Albertine opp under en vaksinasjon på gården Ulsmåg i Fana(Ministerialbok 1829-1851 s. 342 nr. 47). Hvordan var Hansine kommet dit ?Hvilken gård var hun på ?Finnes det noen offentlige nedtegnelser eller papirer som kan fortelle hva som har skjedd ? Er det mulig at Hansine bodde hos Johannes Mikkelsen og Kirsti Monsdatter på andre halvdel (s.315 Fanaboken 4)?Det skjedde en forandring da Johannes døde i 1841 og Kirsti flyttet bort. Hansine dukker opp igjen til konfirmasjonen i april 1850. Hun bodde da i Stendadalen hos Johannes Svendsen og Kari Simonsdatter. De hadde overtatt Stendadalen i 1844. Hansine kan hakommet dit da - eller kommet med dem til gården.Er det noen vet noe om dette eller vet hvor jeg skal søke videre ? M.v.h. Svein Atle Stendal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Atle Stendal

Jeg 'hever' saken en gang før jeg prøver andre måter å få svaret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Atle Stendal

Jeg 'hever' innlegget en gang før jeg prøver å finne svaret på en annen måte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive