Gå til innhold
Arkivverket

[#54980] Nok en mann i søndagsdress


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Skålnes

Denne karen liknar litt på han frå i går, men eg har ingen idé om kven det kan vera. Kanskje dei verkar litt meir 'bondske' enn somme av dei andre personane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Et identisk fotografi står i et av de andre albumene, med følgende påskrift 'Schumann', men om det er fordi dette fotografiet skulle gis til 'Schumann', eller om det er en person med det navnet, det står kanskje åpent?På samme side i det andre albumet står det et fotografi som ligner en god del, det er tatt av J. Lindegaard Kongens Gade 12, Christiania. Noe som skulle indikere et fotografi tatt i Christiania på 1860-tallet av Johannes Petter Lindegaard (1830-1889).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

I en liten pause fra gulvvasken...I Christiania i 1865 er det en student med etternavn Schumann som er født i Bergen 1845, Daniel C., her [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60301&gardpostnr=203&personpostnr=5503&merk=5503#ovre>Lenke . Han er bosatt i Dronningensgate, mens fotografen Lindegaard holder til i samme menighet, i Kongensgate, her Lenke .Daniel Cornelius Schumann er sønn av Christopher Schumann og Anne Schumann Hansen, her Lenke .Hvordan var dette igjen - er det yngste bror til Helene Schumann? Kanskje en av de andre er den andre broren Johan Fredrik født i 1839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, han nevnte jeg i forbindelse med fotoet av de fire små 6.12; Daniel Cornelius Schumann bor i Christiania i 1865 og er student. Han er da 19 år. Kanskje han reiser videre for å studere, utenlands?? Han finnes ikke i Christiania eller Bergen i 1875. Kanskje han kommer tilbake til Christiania en gang rundt 1880. Er det noen som har tilgang til adressebøker for Christiania mellom 1875 og 1885? Like interessant er denne Alvilde f 1841 i Bergen. Det er kun Christopher Schumann, som i følge databasen over døpte i Bergen, får en datter Alvilde dette året. Hun er gift med Hans Peter Lorange, militær, og har barna Alvilde f 1866, Hans Wilhelm f 1868, Rebekka Dorothea f 1870 og Johan Ingolf Koren f 1873. Lenke Trolig Helenes 'tantebarn' Barnas alder og kjønnssammensetning stemmer jo ikke, men hun kan kanskje ha fått flere barn og at bildet er fom Johan Ingolf Koren og nedover. Bare et forslag. Øvre Voldgate 1. Hvilken kirke skal man da søke i? Noen lokalkjente?Arnfrid Mæland, Bergenhus, 6.12.2007 21:04 (13) Jeg fant menigheten: Johannes Kreds. Nå skal jeg kikke etter om Alvilde fikk barn mellom 1875 og 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ja det er godt med en pause der en kan slappe av med noe trivelig, som dette.Daniel Schumann passer jo godt i alder til å være den som er avbildet.Nå har ikke jeg fulgt med så godt de siste dagene her, men fant vi ikke ut 6 des at Alvilde, datter av Christopher, døde i 1845? Eller bander jeg kortene nå?Dette må være den Alvilde i 65-tellingen i Christiania [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=vigd1816&gardpostnr=7672&merk=7672#ovre>LenkeHer er hennes dåp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Dersom bildet 1 des er Christopher Schumann, og dette er Daniel, blir det far og sønn. Ligner de på hverandre? Jeg er veldig dårlig til å se sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ifølge 'Studentene fra 1865' drog Daniel Cornelius Schumann til Amerika i 1872. Han bodde først i Wisconsin, seinere i Minnesota, fra 1884 i Willmar. Han var ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.