Gå til innhold
Arkivverket

[#54981] Ung, alvorlig jente


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Dette fotografiet er tatt av 'Ludv. Gram Bergen Torvet', som var aktiv fotograf i Bergen 1883-1885, og som vendte tilbake til Bergen i 1891, men da under firmanavnet 'Gram & Solberg'.Dette fotografiet må derfor antas å være fra perioden 1883-1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hvis hun er ca 7-9 år da bildet ble tatt, kan hun være født mellom 1874 og 1878. Hvis vi legger antagelsen om et dette er en slektning av Helene Schumann til grunn, så er det to jenter født i det aktuelle tidsrommet i Bergen som har enten en Schumann-far eller -mor.Den ene er Klara Helene, f. 1878, datter av Fredrik Carl schumann, men hun er oldebarn av Bagermester Michael Schumann og dermed i slekt til Helene svært langt uti. Nesten alle andre Schumann-barn født i Bergen i perioden 1866-1878 er fra denne slektsgrenen (12 stk).Den andre er Louise, f. 17.12.1879 (litt sent?), som er datter av Olai Henrik Olsen og Bergithe Margrethe Schumann. Bergithe Margrethe er datter av sogneprest Alrik Schumann og er født i Troms. Hun blir vel da en niese av Helene (?).Kan det være henne? Hun har en veldig karakteristisk amorbue som jeg ikke synes jeg finner igjen på bildet 6. desember, men det er ikke så lett å se. Louise har to yngre søstre og en yngre bror, så hvis jenta på bildet her er samme som hun i søskenflokken 6. des, så er det ikke Louise.Kan se om vi finner Louise Olsen i senere folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kronologisk passer jenten i nr 6 ca 4-5 år fra 1878-1882, denne jenten ca 9-10 år fra 1883-1885 og den unge kvinnen i nr 11 vel 20 år fra 1880-1900 bra. I så tilfelle bør hun være f ca 1875 +/- 2 år. Hun kan være født både i Christiania og i Bergen. Hun har minst tre brødre, 2 eldre og en yngre, men om alle de levde opp vet man ikke.Ellers ønsker jeg god jul, selv om jeg nok kommer på igjen i natt eller i morgen, for jeg tror nok Anette har flere fotos fra H Schumanns album...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.