Gå til innhold
Arkivverket

[#54986] Trenger du hjelp til å legge inn slekten i Norsk slektsprogram? Jeg gjør dugnad


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg tilbyr meg å hjelpe frivillig på dugnad med å legge slekten din inn i et Norsk slektsprogram. Merk deg at jeg ikke har kapasitet til å legge inn slekten din uten at du sender meg en gedcom fil fra et utenlandsk program.Det vil være for omfattende.Jeg har derimot god tid til disposisjon og kan legge din Gedcom inn i mitt Norske program og skrive ut slektstavler,Forfedrerapporter,Etterkommerapporter for deg.Det er mange som ikke mestrer alle slektsprogram og derfor tilbyr jeg hjelp på frivillig basis.Ettersom hvor mange henvendelser jeg får vil det være kanskje litt ventetid. janfjohansen@msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, det blir nok litt av en dugnad, kan jeg tenke meg - mate inn ferdige Gedcom-filer i sitt eget program, slik at man til slutt blir sittende med en stor database med full oversikt over andres slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

JFJ: Hva mener du med 'norsk slektsprogram'? Og hvilke utenlandske programmer er så vanskelige å mestre? Hvis det siste er et problem, da trenger folk opplæring i sitt eget program. Hvorfor tilbyr du ikke hjelp til det i stedet, når de har så 'god tid til disposisjon'?Jeg skal ikke spørre om du veit hva ordet 'dugnad' betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg gaar ut ifra at dersom folk kan lage en gedcom fil, saa kan de og sette opp sin egen data! Dette var da et merkelig forslag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Arnstein skriver: ' Ja, det blir nok litt av en dugnad, kan jeg tenke meg - mate inn ferdige Gedcom-filer i sitt eget program, slik at man til slutt blir sittende med en stor database med full oversikt over andres slekt.'Hva kommer det seg av at man er så mistenksomme på alt og ingenting?Hva skal jeg egentlig med Gedcom over andres slekt? De jeg får respons fra får avgjøre selv.Johan: Dugnad var vel ikke rette ordet. Hjelpsomhet er et annet ord.Det finnes faktisk MANGE som ikke mestrer sine programmer. Ikke alle er like dyktig på data som Per og Kalle vet du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Mulig jeg er steike dum,siden jeg knapt vet hva en 'Gedcom-fil'er!! Men å mate egne opplysninger inn i vårt amerikanske slektprogram,skrive ut rapporter mm,det klarer jeg da sjøl! Synes det hele høres litt snodig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 5: Ja, det har du selvfølgelig rett i - hva i all verden skal en slektsetterforsker - betalt sådan - gjøre med en stor slektsdatabase?Ja, ja - folk får gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Jeg stiller meg følgende spørsmål: Hvordan lager man en gedcom fil med slektsopplysninger uten først å ha lagt de samme opplysningene inn i slektsprogrammet sitt? Mulig jeg har misforstått noe her men dette 'tilbudet' forstår jeg ikke.Og hvorfor skulle folk som legger opplysninger inn i et 'utenlandsk' program (hva nå det måtte innebære) klare det lettere enn å gjøre det samme med et 'norsk'?Jeg tviler ikke et sekund på Johansens gode uegennyttige hensikter men forstår ikke hvilket behov samme Johansen mener skulle finnes for hans hjelp, ihvertfall når han blander gedcom inn i det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** slekten din inn i et Norsk slektsprogram ***- står det i ditt startinnlegg - kan du fortelle hvilket Norsk Slektsprogram du meiner ? *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Du svarer ikke på Borgos spørsmål (3) om hvilket norske program du vil bruke. De fleste bruker utenlandske program. Det er mange av disse som finnes med norsk tekst og er enkle å bruke for de fleste. Å få inn sine data i et annet program enn det man selv har og er vant med, ser jeg ingen mening i. Ikke for de du henvender deg til i hvert fall. Om man er i stand til å lage en GEDCOM fil, burde man også være istand til å legge over sine data i hvilket program som helst som finnes i norsk utgave.Som de fleste her antyder, det er noe merkelig med dette tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg vil i utgangspunktet si at starten på denne tråden får oss som har drevet på en stund til å riste av latter. Man snakker om å bli tatt med buksa nede.. - her er det ikke engang mulig å få øye på buksa. Når det er sagt - hvis JFJ hadde formulert dette tilbudet annerledes så kunne dette rett og slett fremstått som et oppriktig ønske om å hjelpe andre. Men desverre - her var det nok ikke hjelpsomhet som var motivet. -og Finn, hvis du kaller mitt innlegg for sjikane, så bør du ihvertfall lete opp ordet for å finne definisjonen.med oppriktig hilsenStein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Vil bare minne om ordensregel nr. 6. 'Tonen mellom debattantane i debattforuma skal vera høfleg. Ein skal gå ut frå at den som stiller spørsmåla meiner det seriøst, og ein skal svara deretter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

(21) Ja du er på kanten til det ein kan kalla ein seriøs skjelm! Tror du at vi andre synest det er av interesse hva du - og vi andre - etter hvert mener om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Mitt tilbud står fortsatt fast til dem som måtte ønske dette.Arbeidet er forholdsvis enkelt gjort og det KOSTER INGENTING.Jeg gjentar: Jeg vet at det finnes folk som har problemer med å mestre data.De kan ha fått hjelp med sitt slektsprogram,men ikke fått lagt inn Noråkpakker.Noen har dessuten elendige språkpakker.Så sitter noen med en tilsendt gedcom og lurer på hvordan skal jeg få åpnet denne? Jeg gjør det for deg gratis av hjelpsomhet.Så får de som vanligvis alltid er gretne mene hva de vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Jeg skal avstå fra å kommentere ”tilbudet” om ”dugnad” som er fremsatt i og med opprettelsen av dette innlegget, da det heldigvis er tatt hånd om av øvrige debattanter, f.o.m. innlegg (2).Imidlertid JHJ; har du har for lengst lovet ”publikum” å ferdigstille to publikasjoner; en bok om ”Isdalssaken” og likeledes en bok om den patetiske tysk-østerrikske arbeidsinnvandrer til Skandinavia; lystløgneren Hugo Köhler. Kan du ikke for en gangs skyld fullføre i alle fall ETT eneste av dine utallige prosjekter; før du ufortrødent vikler deg inn i nye merkverdigheter, slik dette ytterligere en gang åpenbarer seg i ovenstående (??)Også du bør legge til grunn at brorparten av Digitalarkivets brukere og besøkende er rasjonelt tenkende og mentalt habile individer, som følgelig bør innvilges retten til å behandles deretter. Det synes meningsløst å skulle trekke så store veksler på et i utgangspunktet seriøst nettsted som du faktisk har gjort ved dine bidrag til Digitalarkivets brukerforum. Det synes tilnærmet foraktelig å beslaglegge så mange skjermsider med mer eller mindre regulære meningsløsheter og så mye åpenbar svada som du de facto har maktet. Samtidig som det altså forekommer meg å representere en eklatant, vedvarende og pinlig undervurdering av dine omgivelser, som i verste fall av noen kan oppfattes som eksplisitt ringeakt. Det synes å være åpenbar grunn til å minne om at tale er sølv, men taushet som kjent minst like ofte gull !Det må være tillat å gjøre gjeldende et minimumskrav for grad av seriøsitet i så vel substans som språkform ved henvendelse til et offentlig og mye benyttet nettsted. Mye av det du har brakt til torgs i Digitalarkivets spalter burde vært henvist til dine egne hjemmesider, om det virkelig er maktpågjørende å få det publisert. Jeg er tilbøyelig til å undre meg over hva Digitalarkivets i alminnelighet etterrettelige webmaster er villig til å akseptere, før han i det minste henvender seg til debattanten med et eller flere gode råd.Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.