Gå til innhold
Arkivverket

[#54989] Bryngel Persson Remjäng


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Jeg har et lite, men viktig spørsmål angående Bryngel Persson Remjäng fra Värmland og hans sønn Per Bryngelsson (f. ca. 1625), som flyttet til Setskog. Spørsmålet er: Var de av finsk slekt? Jeg mener bestemt å ha lest dette i en bok som bl.a. tar for seg skogfinsk bosetting i Setskog, men jeg husker ikke hvilken bok det var. Dette er meget irriterende. Noen som vet? Pers sønn, Bryngel Persson, giftet seg finsk (Tuppolainen).Jeg stammer forresten fra Per Bryngelssons datter Ingeborg (f. ca. 1655), som var gift med Mads Torstensen Nes. Vet man navnet på hans foreldre og videre forfedre, er jeg takknemlig for all informasjon vedr. både denne slekten og slekten til Bryngel Persson Remjäng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg vet ikke om du har lest min artikkel ''Her dragis stor mistancke till denne Mand'. Om svenske innflyttere i Setskog i Akershus på 1600-tallet', VärmlandsAnor 2003:2. Her tar jeg utgangspunkt i nettopp Ingeborg Persdatter Nes' svenske forfedre i Remjäng. Nå er det vanskelig å konkludere med sikkerhet i denne saken, ettersom Remjäng på 1600-tallet nærmest vrimler av Per Bryngelssöner og Bryngel Perssöner.Noe skogfinsk innslag er helt ukjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ja, jeg har lest artikkelen, og den er meget interessant. Hvorfra jeg har tanken om at det skulle være skogfinner involvert, har jeg allerede sagt; selv vil jeg ikke mene noen ting om dette, da jeg ikke har tilstrekkelig kjennskap til forholdene. Det kan hende jeg blander sammen Bryngel Perssons slekt med andre slekter, men etter å ha sett navnet Tuppolainen ville jeg gjerne være sikker.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Det er lite som tyder på at dette er finner ut fra navnetradisjon. Navnet Bryngel tyder på svensk bakgrunn og er så godt som ikke-eksisterende blant finner i Värmland. Forvekslingen kan ha skjedd fordi familien har bodd øde eller i typiske finneområder.Hvor har du sett navnet Tuppolainen? Det høres ut som om noen har gjort en tolkning på bakgrunn av et svensk navn á la Tuppe i en originalkilde. Tuppe kan i enkelte sammenhenger ha vært brukt skriftlig på finner med navnet Tuppulainen eller kanskje også Kukkoinen (betyr Tupp/Hane), men er ingen garanti for finsk bakgrunn.Vennlig hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gunnar Lindalen

Jarl Ericson bruker navnet Tuppulainen om denne slekten på Kyrkoskogen i Köla. Finnar i Väst side 273-274. Jeg tror heller ikke at Bryngel var av finsk slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei BrageDu kan kontakte Magne Fagermoen fra Setskog,bor på Bjørkelangen.Han kan kanskje hjelpe deg ,(vi har samme aner.)Jeg fikk forfedrene til min oldemor Berthea Nilsd. Mærli tilsend fra Magne. Hun var av finneslektTelefon 63 85 64 94 48 26 46 31Vennlig hilsen Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei Helen,dette hørtes interessant ut. Er du i slekt med Bryngel Persson? Skal se om jeg får kontaktet Magne Fagermoen. Du skulle vel ikke ha en epostadresse også?mvh Brge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei BrageHar dessverre ikke epostadressen til Magne Jeg har lånt bort avskrift av slekten min fra Aurskog/ Høland,og Setskog,menjeg er i slekt med en Peder Brynilsen f. ca 1622 -1690 g.m. ukjent Begge var trolig svenske Det er mulig de tok navnet Brynildsen da de flyttet til Norge Bryngel Person kan være en slektning av Peder Brynildsen. Barn:a Anders Pedersen Bunesf.ca1676 g.1g.m. Johanne Hermansd. Goro f.ca 1697 Han var gift 2.g.m. Margrete Gulbrandsd.Botner f.1661 1751(Jeg er av Botnerslekt) Har en annen slektning fra Høland Han driver også med registrering av Mærlislekta Bjørn Henry Holtet ,Holmen Setskog Tlf.96 22 97 07 63 85 72 96Noe nærmere kommer jeg ikke før jeg får igjen det jeg lånte bortMVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei BrageJeg har en bok 'Historien om Norske Skogfinnene' av Asbjørn Fossen utgitt av Asbjørn Fossen. Boka omhandler skogfinnenes utreise fra Finland på 1600 tallet til Sverige.Bakerst i boka er det utdrag fra Finnemanntallet fra 1686 Aker,Bærum, Enebakk,Nittedal, Hakadal,Rinsaker,Hole, med flere bygder enn oppramset av meg. Boka arvet jeg etter svigerfar som jeg tror kjøpte boka på Bjørkelangen i Aurskog.Han har tidligere utgitt en bok som det henvises til, når det gjelder Finnen i bl.a Setskog 'Skogfinnene i Øst Norge'. Det finns ikke finnemanntall over Setskog, derfor holder han seg til andre skilder.Håper dette kan hjelpe til avklaringer for deg og andre som jobber med finnebosettingGod Jul Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.