Gå til innhold
Arkivverket

[#54993] Halvard Olsson i Östmark


Gjest Annika Persson
 Del

Recommended Posts

Gjest Annika Persson

Hej! Finns det någon som kan hjälpa mig med Halvard Olsson född 1787 i Norge enligt A:1 6 Östmark s. 190, s.185 och s. 5. Det tidigaste jag hittat om honom i Sverige är att han var i kyrkan 1807 enligt hfl. Han gifte sig med Britta Persdotter i Östmark 7/11 1814. Han var då dräng i Sörmark och hon var piga Mellmark, Östmark (S)Det hittade jag i C:1 Östmark s. 337.Han lever sedan i Snipa, Vitsand, och dör där 27/5 1815. Eftersom många varit svedjefinnar i detta område, så letade jag i Gotlunds papper på internet. Där fanns Halvard Olsson och Britta Persdotter med i Snipa som torpare och hustru. Jag vet inte om frågan hamnade på rätt ställe. Mvh Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Annika. I Brandval/Grue er det døpt følgende Halvor Olsen: 25. aug. 1787 Ole Halvorsen og Anne Arnesd. S. Nor. 9. des. 1787 Våltorp, Ole Halvorsen og Olea Olsd. 1. jan. 1788 Mosneset Ungk. Ole Halvorsen og pike Olea Olsd. Du kan sjekke FT 1801 om noen av disse fortsatt var i live. Din Halvor kan også være født i Hof eller Åsnes. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika Persson

Tack Finn och Egil. Länken som Egil lade ut fungerade inte. Men i AI:7 Östmark som omfattar åren 1811-1815 s. 46 står det att Halvard är född 9/12 1787i Norge. I AI:1 Vitsand som omfattar åren 1824-1830 finns Olof Halvardsson f. 1767 och Olea Olsdotter f. 1747. Det står att de kom från Östmark 1827. Detta sammantaget gör att jag tror att Ole och Olea är hans föräldrar. Hur går jag vidare nu för att få veta mer och komma längre? Tack igen för hjälpen. Mvh Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

&amtHei!Den peker jeg la ut, fungerte i går men ikke i dag :(Virker denne:LenkePå gården Elg søndre i Grue i FT 1801 finnes både Ole, Olea og Halvor Olsen, men Oleas alder stemmer ikke .....Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika Persson

Hej! Jag har följt Ole och Olea framåt. Olea dör 17/7 1838 i Tysktorp, Vitsand 91 år gammal F:1 Vitsand och Ole dör i Snipa, Vitsand 10/11 1839 F:1 Vitsand 72 år gammal. Går det att komma längre bak i släkten? Hur får man veta mer om personerna? Finns motsvarande födelseböcker och husförhörslängder som vi har i Sverige? Tack för all hjälp. Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei igjen!Gården skal være EIG SØNDRE i Grue. FT 1801: Ole Halvorsen, 33 år (f. ca. 1768), Olea Olsd., 52 år (f. ca. 1749), Halvor Olsen, 14 år (f. ca. 1787).Forsøker igjen en pekerLenkeSer etter ev. kirkebokinnf.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Halvor Olsens dåp 1. jan. 1788, nr. 114:LenkeKanskje finnes gårdshistorie med mer info. Dette var jo en bondefam. (ant. tilsv. hemmansägare i Sverige) og burde være omtalt. Skal se på bibl. senere i dag.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
Lenke Skanna kirkebøker i menyen øverst, fra Grue, håper lenken er permanent, ellers er det bare søke på Grue. Er du heldig, finner du foreldrenes giftermål der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Her er Halvor Olsen med foreldre og flere av familien i 1801 i Grue LenkeHalvors farfar bor også med dem, og en søster av faren.I Norge er det slik at alder kan i tellingene være opptil flere år feil. Dåpen ble foretatt en god del tid etter fødsel, ikke som i Sverige et par dager etter. Oftest 2 – 3 måneder. Vi har heller ikke husforhör som dere har. Der førte jo presten ofte fødselsdatoen opp til den enkelte, og alt blir lettere.Men her finnes nesten alle kirkebøkene i Norge digitalisert, flere folketellinger som 1801, 1865, dels 1875 og 1900 er transkribert søkbart her på Digitalarkivet. Et flott tilbud, og alt er gratis.Emigrantprotokoller ligger også her. Gå opp i venstre hjørne på forsiden, velg DATABASEVELJAR, og derfra kan du søke deg videre i databasen til alt hva som ligger på digitalarkivet. Og det er ikke lite! De fleste emigrantene her sørøst dro fra Oslo eller som byen også het den gangen, Kristiania. Men Fredrikstad er også en mulighet.Linken over ser jeg nå at har kommet frem i et innlegg over her, tar det med igjen allikevel. Finn (2) har funnet den rette Halvor. Familien hadde andre bosteder i Grue før 1801.Mer har jeg ikke tid til nå før jul, men hvem var Britta Persdotter i Mellmark? Jeg oppholder meg flere uker i året i Östmark, og holder på med svedjefinneslekter når jeg er der.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har visst her blandet inn et svar på en annen debatt jeg skulle svare på. Emigranter har ikke noe her å gjøre. Men men, det er vel greit for mange å vite det også.Håper ikke jeg roter det helt til for deg Annika. Sånn kan det gå..Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

FT Eik 1801 er nok riktig. Ole Halvorsen f. 1768 Rønåsen i Grue. Hans søster f. på samme gård 1764. Foreldre Halvor Olsen og Kari Olsd. Ole Halvorsen Rønåsen var på Våltorp i Grue når han giftet seg i 1787 m. Olea Olsd. som var på samme gård. I Grue boka II 2. halvbind side 714, her står det at de flyttet til Våltorp, men de måtte forlate Våltorp på grunn av pantsetting til Karen Mjølnhaug i Hoff. Hennes sønn Gunnar tok pantet i bruk. Det er vel derfor Halvor med kone og deres sønn kommer til Eik. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Annika! Har samlet litt til deg om du kontakter meg på (fisollie()online.no)Ikke mye, men noe du kan bygge videre på. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika Persson

Tusen tack allihop. Jag är mycket tacksam för all hjälp.Finn!Står det mycket om den släkten i den boken du skriver om? Isåfall kan det gå att fjärrlåna till biblioteket här.Liv! Jag har hittat en Britta Persdotter som jag tycker stämmer. I C:1 Östmark s. 115 GID 550.19.21400. 2/1 1789 med far Per Ivarsson och mor Ingeborg Larsdotter. Jag hittade dem sedan i hfl AI:3 Östmark s. 46 GID 550.3.86100. De bodde då i Mellmark. Mvh Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.