Gå til innhold
Arkivverket

[#54994] Ei vrien dame. Anna Maria Johannesdatter Woldahl. I Bergen i 1801. Fra hvor?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Denne dama har jeg som et gnagsår i tankene. Har lett høyt og lavt etter hennes opphav i mange år uten resultat, og nå er jeg helt tom for ideer selv, derfor håper jeg noen har tips eller nye tanker til meg. Familien i 1801 Lenke Martinus og Anna Maria er mine aner, og jeg har oversikt over Martinus sin herkomst, deres liv i Bergen og etterkommere, men Anna Maria er ennå uoppklart. Et problem er at jeg har så få konkrete fakta. Dersom alder i 1801 er rett, er hun født ca 1770. Hennes far het Jon/Jan/Johan/Johannes, og jeg tror mest på Johannes fordi sønn nr 2 får det navnet.Ved vielsen er opplysningene at hun var enke, og her er navnet Woldahl oppgitt. Jeg finner bare en gård med det navnet, i Årdal i S&F, men finner ingen Anna Maria født her i passende alder. Jeg tenker likevel at hun har tilknytning til den gården på en eller annen måte.Hun har en datter Ingeborg Maria, 13 år i 1801, men farsnavnet hennes er ikke opplyst. Ingeborg er ikke født i Bergen så vidt jeg kan finne ut. Finner heller ingen opplagte kandidater for Ingeborg blant konfirmerte i Bergen, eller blant døde.Martinus og Anna Marias eneste datter kalles Maren Christine, og jeg innbiller meg at hun er oppkalt etter mormor siden de kaller opp sønnene etter farfar og morfar, men det er jo bare gjetting fra min side. Jeg finner heller ingen ledetråder blant faddere eller forlovere. Kanskje ikke så rart hvis ingen av dem hadde familie der.Min teori er at Anna Maria kom flyttende til Bergen med sin 1 mann og Ingeborg, men hvor kom de fra? Har noen tips til hvor hun kan finnes?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er de som bodde på gården Woldahl i 1801 LenkeForeløpig ser vi vel ikke annet enn at Johan er et navn der. Jeg tenker at det kan være mannen til Anne Maria som har vært fra Woldahl. Det var vel mest vanlig på 1700-tallet at man tok i bruk mannens slektsnavn når han var død. Kan han ha vært bror til Christoper, 25 år, og sønn til Johan, 55 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror Anna Marias 1. mann het Henrik, grunnet døpenavnet til Martinus og Anne Marias første sønn. Det var vanlig å kalle opp avdød ektefelle. Mads er etter barnetss farfar, Johannes etter morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

HeiTakk for innspill Arnfrid og Aase.Det kan godt være at det var mannen til Anna Maria som kom fra Woldahl, jeg har trodd at det var hun som hadde tilknytning til gården, men det kan jo være ham som du sier.At han kan ha hett Henrik har jeg ikke tenkt på før, men det er absolutt mulig.Etter at Anna Maria dør, gfter Martinus seg med Elisabeth Olsdatter og får barna Olay Andreas og Anna Maria med henne.Jeg får se over vigde i Årdal og se om jeg finner noen Henrik og Anna Maria.Nei, jeg har ikke funnet noe av interesse blant faddere eller forlovere.Ole Stephensen Haugen (forlover) er vertshusholder og gift med ei Ingeborg Johannesdatter. Men Johan i ulike varianter er så utbredt at det nok bare er tilfeldig at det er ei Johannesdatter. Martinus var også krovert, så han har nok hentet forlovere blant yrkesbrødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Har sett litt på de som bor på Woldahl i 1801.Dersom Ingeborgs far kommer herfra, er det vel mer sannsynlig at han er en yngre bror av Christopher (55 år) enn en sønn. Ingeborg var 13 år i 1801, og dersom foreldrene var gift da hun ble født ca 1788 var vel faren sikkert minst 20 år da.Johan er sannsynligvis eldst, siden han bor på gården, og han er 25 år i 1801.Fant ingen Ingeborg med mor Anna Maria født i Årdal rundt 1788.Skal lete litt mer, jeg gir ikke opp, men jeg ser ikke noe lys i tåka enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Både Rygh og Norsk stedsfortegnelse skriver VOLDDAL om den i Årdal (men det kan selvfølgelig likevel være denne det er snakk om). Men det finnes en Voldalen i Rørostraktene (jfr trøndersk VOL - trang/lang o og tjukk l). Den hadde i 1972 postadresse Brekkebygd (Norsk stedsfortegnelse).Jeg vet ikke hvor du har Rye-navnet fra, men du finner i hvertfall Ryen ved Røros (jeg har selv aner med dette navnet derfra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk for nye innspill om hvor Woldahl kan være. Rørøs er et område som er relativt ukjent for meg, men skal se litt på kartet.Jeg tror kanskje jeg må prøve å finne Ingeborg Marias dåp dersom jeg skal komme noe videre her. Og for å oppsummere det jeg vet om henne:Født ca 1788 (1787 - 1789) Sted ukjent Far navn foreløbig ukjent, sannsynligvis fra Woldahl (sted foreløbig ukjent) Mor : Anna Maria Jon(Johan/Johannes)datter, hun er født ca 1770Ikke mye å bli klok av, tror nok jeg får holde på en stund med denne.Når det gjelder Rye-navnet det her er snakk om, kommer det fra Gloppen i S&F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Sollied kunne ikke hjelpe, og Ingeborg er ikke døpt i Røros heller.Jeg får konsentrere meg om nærområdene til Bergen, det ser ut som om Woldahl i Årdal er et blindspor også.Takk for alle innspill, og det er mitt håp at noen snubler borti disse personene en gang, Ingeborg må jo være døpt et sted.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kirsti Rye

Jeg løfter denne fram igjen, i håp om at noen kan hjelpe meg til å komme litt videre, for her står jeg bom fast.Jeg har lett etter Ingeborgs dåp flere steder, men finner ingen f 1788 med mor Anna Maria som kan passe.Årdal tror jeg må være et blindspor, likedan Røros og Fana.Ingeborg må vel være konfirmert i Bergen, men de jeg har sett nærmere på kan jeg utelukke fordi jeg finner faren i live i 1801. Og jeg finner ingen som passer blant døde.Dersom noen kan hjelpe med å finne opphavet til Ingeborg og Anna Maria blir jeg kjempeglad. Alle spor tas imot med takk.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du sjekket n° 40 her? Permanent sidelenke: LenkeForeldre Johan Wenzel og Berthe Ottesdtr, hun er jo födt i 1767 men vi ser ofte store avvik pâ alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom hun er födt 1769, sâ har vi en kandidat i Kvinnherad: Permanent sidelenke: LenkeFörste dâp venstre kolonne, far Jon Schanche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk for innspill, Kjellaug. Den i Nykirken hadde jeg oversett.Jeg har prøvd å finne Ingeborg sin dåp for å finne rett Anna Maria. Derfor er jeg temmelig sikker på at Ingeborg ikke er døpt i Bergen, men jeg kan jo selvsagt ha gått glipp av noen. Det er ganske vanskelig når jeg ikke vet hvem Ingeborgs far er, spesielt når det i noen kirkebøker bare står farens navn, men helt umulig er det vel ikke å finne henne.Jeg har ikke lyst til å gi opp heller, så takk igjen for hjelpen, skal se i kirkebok for Kvinnherrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anna Marie ble jo gift i Korskirken og også gravlagt der, så dersom Ingeborg levde lenge nok til å bli konfirmert burde det ha skjedd i denne kirken.Martinus Madsen var jo 'granadeer' ser jeg, så det er jo mulig at de begge kom fra et helt annet sted. Rye er vel i Nordfjord?Synd at ikke Ingeborg er fadder for noen av sine halvsösken, men kanskje hun döde ung. Det er nok ikke hun som er fadder i 1802.Jeg tenkte som Aase at den förste sönnen sikkert er oppkalt etter förste mann, men finner ikke noe interessant der heller. Mads er vel etter hans far, men en skal ikke se bort fra at hennes förste mann het Mads heller.Kan godt forstâ at du ikke vil gi opp, plutselig sâ dukker det opp noe. Dette Wohldal navnet er jo det eneste du har â gâ ut fra forelöpig, men det ser ut for at du har sjekket det over alt. Har du sjekket det paret pâ Voldal/Woldahl i Leirdal? En skulle tro at det var hennes förste mann som kom derfra, men hva om det er hun og at hun er söster til Christopher Johansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg finner tre Ingeborg døpt i Kvinnherrad i 1788, og alle er uaktuelle fordi faren lever i 1801.Regner med at Ingeborg sin alder er rett (13 år i 1801). Da var Anna Maria 18 - 19 år da hun ble mor, og noe særlig yngre enn det kan hun vel ikke ha vært?Noen som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg har ikke klart å finne ut om hvilken tilknytning Anna Maria har til Woldahl i Aardal. Men jeg tror det har betydning siden det er oppgitt ved vielsen, det er nok ikke tatt ut av lufta.Jeg har tenkt at sikreste måte å komme videre her, er å finne Ingeborgs far, men det er sikkert andre måter også.Det er ikke sikkert Ingeborg er konfirmert i korskirken, hvis hun var i tjeneste i et annet kirkesogn kan det være der. Johannes er konfirmert i domkirken, og står med arbeidsgiver som foresatt.Mads er oppkalt etter farfar som du sier, og jeg har oversikt over Martinus og etterkommere, men denne Anna Maria....Fadderne gir meg heller ingen spor. En skikkelig utfordring dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror du har rett i det med alderen, det passer jo og med alder oppgidt ved hennes död, ihvertfallikke yngre.Kikket litt pâ Ingeborg Marie konfirmert i KK. Finner en i 1800 (litt tidlig kanskje) Ingeborg Marie Hansdtr (n° 34 hôgre side) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8682&idx_id=8682&uid=ny&idx_side=-107>Lenke1805 N° 28, högre side: Ingeborg Marie Halsteensdtr: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror du har rett i det med alderen, det passer jo og med alder oppgidt ved hennes död, ihvertfallikke yngre.Kikket litt pâ Ingeborg Marie konfirmert i KK. Finner en i 1800 (litt tidlig kanskje) Ingeborg Marie Hansdtr (n° 34 hôgre side) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8682&idx_id=8682&uid=ny&idx_side=-107>Lenke1805 N° 28, högre side: Ingeborg Marie Halsteensdtr: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.