Gå til innhold
Arkivverket

[#54994] Ei vrien dame. Anna Maria Johannesdatter Woldahl. I Bergen i 1801. Fra hvor?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det tenkes at Ingeborg Maria var födt för de gifta seg?Finner nemlig et giftermâl i korskirken med en Hans: Permanent sidelenke: Lenke nederst til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det kan godt hende de giftet seg etter at Ingeborg var født, det eneste som er sikkert er at hun var enke i 1799 da hun giftet seg med Martinus.Det er nok desverre ingen av de to Ingeborg som er konfirmert du refererer til. Hansdatteren bor hos sin far i 1801, Halstensdatterens mor heter Anna Maria Pedersdatter og er av Schankeetten.Er det Sivertsen det står som farsnavn på Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Finner heller ingen Hans Sivertsen død i Bergen på et riktig tidspunkt.Ganske frustrende når alle lovende spor renner ut i sanden,men da bruker det før eller siden å dukke opp et som fører til noe. Det gjelder å være optimist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det stod Sivertsen, fant ingen Hans Sivertsen i Bergen i 1801. Men det var vel bare et skudd i blinde.Det er jo heller ikke sikkert at det stod begge navna til Ingeborg Maria da hun ble konfirmert - dersom hun ble det da.Det gjelder â være optimist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ja, jeg får fortsette å lete etter disse to, takk for alle innlegg Kjellaug.Når jeg ser hvordan tilsynelatende 'håpløse' prosjekter lar seg løse her, med god hjelp fra alle entusiaster, har jeg et håp om at før eller siden dukker det opp noe om min formor Anna Maria Johannesdatter også.Takker for all hjelp.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mulig det står et sted i debatten, Kirsti, men har du dødsfallene til Anna Maria og datteren Ingeborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hva er det som er opplysningene her; (fra Olai Andreas dåp, 1. barnet med konen Elisabeth)

bilete4352.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det ene er at han har forvist borgerbrev som høcker 1 aug 1799. det andre greier jeg ikke, men er noe med juni 18(08?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kirsti Rye

Nå har jeg greid å finne ut av hva der står i margen, og det erForevist borgerbrev av 1 august 1799 som høcker, endret 9 juni 1818 til Vertshusholder.Jeg leter fremdeles etter Ingeborgs far, han dukker nok opp før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristinn Hegna

Kirsti, du får unnskylde meg hvis det er et dumt innspill, men med kartet på Norgesglasset finner jeg et sted som heter Volladalen i Fana... Rett ved Fana kirke. Men du har jo lett i Bergen, så det kan ikke være det, vel?Søk etter stedsnavn her: LenkeKristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei Kristinn, og takk for innspill.Det er slett ikke noe dumt forslag, jeg er takknemlig for alle tips. Jeg har lett i Fana uten å finne henne, men det er jo lett å overse noe. Jeg legger henne tiside litt av og til, nå leter jeg i områdene rundt Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jo, det var jo litt dumt, for jeg ser at du hadde fått det tipset før og forkastet Fana... :-)Og her vet jeg ikke om det er noe bedre klasse over dette... I Borgund kirke i Ålesund er det stadig noen som får barn og gifter seg som heter Woldsdal... For eksempel, Ole Olsen Woldsdal som får datteren Ingeborg Laurina i 1786 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp15311698&personpostnr=14623&merk=14623>LenkeI samme kirkebok finner vi Anne Maria Kipperberg født 1770 i Borgund Lenke . Hun kunne jo ha giftet seg med en fra Woldsdal kanskje?Dessuten Lars Iversen Voldsdal som får datteren Ingeborg i 1790 Lenke Ole Olssen Wolsdal er (dessverre) gift med Alet Olsdatter Ølsvigen i 1781 Lenkeog jeg tror vi finner Ingeborg og Alet her i FT1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjen Kristinn, beklager sent svar, og takk for at du prøver å hjelpe meg.Det er som du sier at det er mange skrivemåter, det er derfor jeg prøver å finne en Ingeborg f ca 1788 med mor Anna Maria Johannesdatter, der faren er død i 1801. Har ennå ikke funnet noen som passer, men det kommer nok en dag.Anna Maria er den eneste personen på anetavlen min (i den generasjonen) jeg ikke vet NOE om før 1799, så hun står der som en stor utfordring.Det blir antagelig litt leting i påska også..mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.