Gå til innhold
Arkivverket

[#54996] Hjelp til tyding vedr. Simen Jonsen fra Gretland i Rolvsøy i Østfold


Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn R. Angeland

Trenger hjelp vedr. foreldrene til Simen Jonsen i dåp no.15 i 1760. Tror etternavnene til foreldrene muligens er gårdsnavn, men jeg finner ingen av dem i FT 1801. Lenke Klarer ikke helt å tyde etternavnet til moren heller. Føler noen seg kallet. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Far til Simen: Jon Grætteland. Vidner: Mari Tyssebrecca, Anna Jørgensdaatter, Povel Grætteland, Jørgen Grætteland og Svend Tyssebrecca.Morens navn er ikke oppgitt.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

1801-telling for 0130 Thunøe Amt Prestegjeld Sokn Gard 9 Smaalehnene Thunøe Thunøe Tysselbrecka, Plads. Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn 61 Svend Matthisen Mand 32 1. ægteskab Huusmand med jord. M 62 Anne Johanesd Hans kone 30 1. ægteskab K 63 Hans Svendsen Deres børn 1 M 64 Johane Svendsd Deres børn 8 K 65 Sophie Svendsd Deres børn 5 K:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I FT 1801 finner du to gårder ved navn 'Grotteland' og 5 gårder ved navn 'Tysselbrecka' i Tune. Kan det være noen av disse som er aktuelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Det er bare en gård Tysselbrecka m 5 personnavn. Og som Else sier 2 gårder Grotteland.(45 personer i alt på Grotteland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk til dere alle. Det var merkelig at ikke moren var oppgitt?? Det pleier jo å være barnefaren som mangler. Noen forslag på hvorfor? Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hvor kan jeg da finne henne? Jeg finner ikke hans konfirmasjon i Tune og jeg finner ei heller morens navn i vielsen. Forslag? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Vabligvis ble moderen 'introduceret' i for Prest og Menighet igjen etter ca 6 uker etter fødsel. Du kan derfor være heldg å finne henne i kirkeboken under 'introducerede' hvis dette er nedtegnet. Som du ser er det bare farnavn nevt på dåpene på den siden Simen er, så her var det tydeligvis vanlig m 'introduction'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Når du skriver vielsen i (9) går jeg ut fra at du mener Simens senere vielse og ikke foreldrenes.Hvordan finne morens navn: Mitt forslag er å ta utgangspunkt i dåpsdatoen og deretter bevege seg bakover i tid gjennom ekteskapsinngåelsene. Foreldrene var åpenbart gift siden Simen ikke kalles uekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Bare hyggelig, Bjørn! Men ser dessverre ut som denne kikrboka ikke inneholder 'introducerede'. Enig med Øystein i hans forslag. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Glemte å nevne at jeg ville jo også ha sjekket bygdebøker, var jeg deg. Du har jo ganske mange tilhørende navn i fadderne. Kanskje kan noen fra det lokale historielaget hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.