Gå til innhold
Arkivverket

[#55000] Behøver hjelp med forloverærklaring 1714 Kristiania


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg trenger hjelp med denne forloverærklæringen fra 1714. Starter øverst på v.side, og gjelder Peder Brun og Karen Christensdt. Smidt. Jeg forstår veldig lite av hva som står der. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'At der iche er noget louligt som kand hindre den i herrens nafn berammede Copulation for den ærværdige hæderlige och wellærde mand Hr Peder Brun, Sognepræst till Sylli Jords [seljord] Meenigheder i øfre Tællemarchen, med den dyedel(ige)[?] Mademoisell Karen Christensdaatter Smit, effter Kongl: tilladelse uden foregaaend(e) trolofuelse och lysning af Prædige-stolen, der fore Caverer vj undertegnede [...]'Ikke så mye vesentlig informasjon, kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Jeg tror, der står:'At der iche er noget louligt som kand hindre den i Herrers nafn berammede Copulation for den ærværdige hæderlige og vellærde Mand Hr. Peder Brun, sognepræst til Sÿlli Jords Menigheder i øfre Telle- marchen, med den dÿdædele Mademoiselle Karen Christens- daatter Smit, efter Kongl: tilladelse, uden foregaaende trolofuelse och Lÿsning af Prædigs(?)- stolen, der fore caverer Vj undertegnede ( ? ) d. 19 Junÿ 1714Jeg kan ikke tyde forlovernes navne. : )Hilsen, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk skal du har Kristian. Nei det var ikke mye å hente der. Men er det noen som vet hvem han var, utover navn og stilling ?På FS står det at han het Jansen og var f.ca. 23/12 1670 og død 3/1 1736 Seljord. Kona Karen skal være født ca.1681 Fron Gudbrandsd. - død etter 1739 Seljord. Men hun skal også ha vært gift før ca.1702 med Lars Bredesen Hammer fca.1670 Fron AK. Da lurer jeg på blant annet, ville hun bli kalt Mademoisell om hun var enke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Dette virker jo veldig rart! Å ha 'avansert' fra ugift pige til gift frue og dernest enkefrue for tilslutt å bli kalt Mademoiselle når du gifter deg igjen...hm.. Her må det vel være noe som ikke stemmer?! Er det forrige giftemålet verifisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nei, jeg har ikke lett etter vielsen. Det er bare opplysninger fra Familysearch, og kanskje ikke så mye å stole på heller. Men Mademoisell er vel Frøken, altså pike ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Mademoiselle er frøken, Madame er frue. Har du først vært gift og siden blitt enkefrue skal det mye til å bli kalt frøken! (Det gjelder jo faktisk også i dag at hvis du ikke vet om en kvinne er frøken eller fru og hun er 'godt voksen' betegnes hun som frue.. Det blir også enda mer spesielt at hun faktisk gifter seg en sogneprest og da kalles frøken hvis dette er uriktig! Ser hun blir enke etter denne sognepresten i hvertfall i 3 år .. hun har ikke blitt gift igjen med han Lars på gamle dager,da? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Egentlig så er det Peder Brun jeg er på jakt etter. Ved å se i Seljord kirkebok fant jeg ut at han het Peder Jonsen Brun, ikke Jansen som det står i FS. Jeg hadde håpet han het Jensen, så da er nok han ikke den jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Tja, da var du vel like langt, da. Og forklaringen på frøken-fru-frøken fikk vi ikke denne gang! Men det er mye annet vi kan stikke nesa i, så lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jansen, Jensen og Jonsen kunne nok skrives om hverandre på den tiden, så jeg ville ikke utelukket ham av den grunn. Navnene har samme opphav: Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

1. Denne Karen var ikke gift med Lars Bredesen Hammer, det går frem av skiftet etter hennes far (åpnet 22.06.1706, sluttet 19.08.1707 - hun var også tilstede der). Det ville dessuten vært bortimot utenkelig at hun hadde fått feil tiltale ved forlovererklæringen.2. Hennes mann omtales som Peder Jansen Bruun (med ulike skrivemåter) i andre sammenhenger, som Vigdis skriver vil navnet i ministerialboken for Seljord ikke utelukke din 'mulighet'.3. Bruun døde ikke 3. januar 1736 (begravelsesdag), men 28.12.1735.4. Vitnene ved forlovererklæringen. Den ene er veier ved 'Told Boden' i Christiania, Christian Manasse Drese. Den andre signaturen mener jeg å kjenne igjen, men må finne den igjen et annet sted før jeg tør si noe sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Når det gjelder første forlover synes jeg første navn er Gregers, jeg er sikker på at det står .regers. Annet navn kan være en fortsettelse av første eller Jen(t)s/Bentz. Tredje navn er vanskelig: Pavelz, Seuelz/Seudz eller Pendz/Peudz/Paus? Dette virker kanskje vilt, men jeg lar det stå til, i håp om at noen kommer videre av det!Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.