Gå til innhold
Arkivverket

[#55001] Ole Christophersen[Nordfjord] født 170(6)-1745 på Røros


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Stiller dette spørsmålet angående Ole Christophersen om han virkelig er av den slekten Norfjord. Hvem skal så være hans foreldre ? Jeg viser til bla Skankeætten side 134 at hans gifte med (1738)Gunilla Knutsdatter Schancke i 1720. Jeg har lånt: Opplysninger om en slekt Norfior ( Nordfjord)ved Røros kobberverk av Aa Henrik Irgens på Gunnerus bibl.Jeg kan ikke sånn i farta finne noen med dette navn i det heftet. Håper på oppklarende svar om dette? Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ole Christophersen mener jeg var sønn av Christopher Clausen som er 48 år i manntallet 1701 for Røros. Død 1744 96 år. Gift med Anne Jensdatter, død 1748 76 år. I 1701 har de to sønner Jens og Claus.Christopher Clausen er en av 6-7 nordfjordinger på Røros som også er ført opp i manntallet 1701 for Nordre Bergenhus, her under sin far Claus Ommundsen:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Dette står i Rb 3 side 435 på Gården Jensvoll 132/171 i Brekken. Bare det at kona til Christopher her heter Marit og ikke Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, Anders er en bror av Ole som forresten ikke står nevnt under Jensvoll. Mora het Anne og ikke Marit.Claus Aasen (alias Claus Chrisophersen) og hans kone Beritte (Henriksdatter) Aasen er faddere på Oles barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Da fikk jeg løst den gåten å.Jeg bør vel merke Christopher Clausen som Nordfjord da. Claus Aasen og Beritte står vel en plass i Rørosbøkerne? Takk skal du ha Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er også en søster Maritte Christophersdatter. Hun var gift med Jon (Pedersen) Commendant og ble begravet som hans enke 12/3-1769 75 år. (Faddere på deres barn: Jens Christophersen, Claus Christophersen Aasen, Anders Christophersen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Finnes det noe mere om Anne Jensdatter Mortensens foreldre tro.Jeg sikter til Jens Mortensen og evt hans kone.Han kan vel hende var svensk ?Jeg spør når man først holder på med dette.Jeg har et ledd videre bakover på Jon(Joen)Pedersen Commendant og hans foreldre.Hvor langt bakover jeg kommer på disse vet jeg ikke.Hvor mye som står om disse i Rb er jeg ikke sikker på.Jeg vil tro at det står mest i Bind 4 hvis det var på Røros (Bergstaden)de levde ( Commendant) Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.