Gå til innhold
Arkivverket

[#55003] Knud Knudsen Kaland ,Lindås/Bergen/Askøy og hans hustru(er).


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Karl Johan ble født på Askøy 22.09 og døpt 25.10.1829. Foreldrene var Knud Knudsen Skålevignæs og hustru Ana Marie Hansdtr.Se post nr.43.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8604&idx_id=8604&uid=ny&idx_side=-22>LenkeKnud Knudsen har jeg funnet født på Kaland i Lindås 08.11.1789. Problemet er at jeg ikke finner Knud og Ana Marie gift. Derimot finner jeg at an Knud Knudsen Kalan giftet seg på Lindås 06.04.1814 med Anna Dorthea Ringkiøb.LenkeDette paret får et barn i Lindås 1814 og dukker så opp i Bergen, senest i 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Kjellaug for ditt bidrag. Det store spørsmålet er jo da om dette er de samme personene, eller om det faktisk er to Knud Knudsen Kaland.Eller om man har rotet med morens navn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du må vel finne ut om denne han gifter seg har en far som heter Hans. Det er en Hans Ringkiöb i Bergen i passe alder i 1801: Lenke Kona heter Magretha og ditt par fikk jo en datter ved det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kjellaug. Da kan det kanskje se ut som om det er samme dama det er snakk om, da er det kun mellomnavnet som er feil ved noen av barnedåpene. Her er dåpen på Askøy i 1829 hentet fra klokkerboken. Se på post 42 nederst på venstre side.Jeg vet ikke om den tilfører problemstilingen noe nytt.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er to barnedåper i Manger som kan kaste lys over problemet. Ved den ene er morens etternavn Hansdtr. og ved den andre Ringkjøb. I begge tilfellene er farens navn Knud Knudsen og han er gjestgiver, på samme måte som i 1829 på Askøy.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=55&filnamn=Manf1816_F&gardpostnr=828&merk=828#ovre>Lenkeog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da falt vel siste brikken på plass. I 1865 på Laksevaag finner jeg enken Anne D. Hansdtr. som 82 år gammel lægdeslem, føft i Nordland (personnr.2252) Og samme sted finner jeg sønnen Karl Johan som ble født på Askøy i 1829 med sin familie (personnr.2245-2249).Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her stçr det jo at hun var födt Ringkiöb. For de barna som ble döpt i Lindås, er hun jo bare oppsatt som Anna Hansdtr. men det burde ikke være tvil om at det er samme person.Jeg finner henne derimot ikke döpt i Bergen, heller ikke hennes sôsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I kirkeboken for Bø i Nordland finner jeg trolovelse og ekteskap i juli 1774 mellom Hans Enochsen Ringkiøb og pigen Hedevig Margrethe Steen. Se på øvre halvdel på venstre side i kirkeboka.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16723&idx_id=16723&uid=ny&idx_side=-89>Lenke Og på samme sted i 1786 døper Hans Enochsen sin datter Anne Dorthea. Se nederst på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det står også at Hans Ringkjøb var jekteskipper. På FS har jeg funnet en kandidat som skal være født i Bø i 1786, og da har vi en kandidat her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16723&idx_id=16723&uid=ny&idx_side=-133>Lenke (første kolonne nederst). Det er også flere slektssider på nettet som har den samme informasjonen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Lars.Lenken du har til Anna Dortheas dåp er den samme som jeg har i innleeget over, nr.10. Så den er nok korrekt. Hedevig Margrethe Steen ble døpt i Lindås 21.06.1751.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kopi fra kirkebok på FS viser to Hans Enochsen f. i Folda Nordland, en i 1750, död samme år og en i 1755, med foreldre Enoch Joensen og Kirsti Hansdtr: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her i kirkeboka, 3. kolonne: LenkeDet er jo ikke sikkert det er din Hans da, for alderen passer ikke helt og heller ikke står det Ringköbing men Sansted synest jeg det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok feil person, noen har lagt inn at han er födt i Bö i Vesterålen ca 1750 med foreldre Enoch Christensen Ringkjöping og Gurine Hansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen. Dette er som om julaften har blitt fremskyndet. Det meste har en tendens til å gå i irkler, så nå har jeg havnet tilbake på Schnell og Tuchsen. Og de har jeg i slektstreet fra tidligere. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og når først skredet er igang. Blant skiftesamlingen til Sollied finner jeg dette skiftet i 1754 etter Barbara (Hansdtr. Schnell, gift med Johan Fredrick Tuchsen. Blant deres barn er Dorthe Maria, som var gift med Løyntnant Steen(foreldrene til Hedevig Margrethe Steen).Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arvid Skogseth

Kaland er nå i Austrheim, så både Knut Knutson Kaland og kona Anna Dortea Ringkjøp er omtalt i 'Austrheim i fortid og notid', bind I side 140 og bind II side 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.