Gå til innhold
Arkivverket

[#55007] Hans Hansen, gift til Søndre Mangen i Aurskog


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Er nysgjerrig på om Hans Hansen (f. ca. 1726, død 1782), gift 1753 med Kari Amundsdatter fra søndre Mangen (1727-1806), kan være identisk med Hans Hansen Lauvhøgda fra Bolskog i Eidskog (født 1724). Er dette vill spekulasjon? I så fall, er det noen som kan fortelle noe mer om denne Hans (som jeg har sett benevnt 'Lie')?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei! Har du undersøk i militær rullene? Hans Hansen Lauvhøgda ble trolovet i Midtskog (Eidskog)kirke 8. mai 1746, viet i samme kirke 30. okt. 1746 m. Elisabeth (Lisbeth) Hansd. døpt 2. april 1725 i Midtskog kirke. Født på Fagernes i Vinger. Til Netmangen i Nes Romerike. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Der har vi han ja, så da faller min lille hypotese i fisk. Takk for at du sjekket det, det er utvilsomt interessant informasjon og jeg hadde nok ikke greid å finne ham i militærrullene. Men hvem er så den Hans Hansen som er gift med Kari Amundsdatter?mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Jeg finner Hans Hansen trolovet med Karen Amundsdatter Mangen i Aurskog mini 1735-1766, side 27 her på Digitalarkivet Lenke. Jeg klarer imidlertid ikke å tyde hva som står bak Hans sitt navn. Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(4) Tolker det som: 'med --- tilladelse' Hans var vervet derfor måtte han ha en tilladelse til å inngå ekteskap. Ord nr. 2 er en forkortelse? Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei Brage Jeg tror det står Chefs tillatelse.Karis Bestemor Marthe Amundsdatter 1659-1716 var uegte barn født av datter på Elton i Holter sogn. Det står i Nannestad bygdebok at hun flyttet til Aurskog.Faren Amund Hansen Elton ble 1657 dømt for leirmål med sin slektning Dorthe Knutsdatter Elton som var døv stum, de var beslektet i 3 ledd. barnet Marthe Amundsdatter ble g.m Ole Engebretsen Berger i Aurskog og han eide 1/2 Elton med odel i 1688.i bygdeboka for Aurskog står det ingenting om dette.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.