Gå til innhold
Arkivverket

[#55009] Oppslag i bygdebok for Haus, Lars Olsen Hauge


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Viser til denne tråden: Lenke ... og håper noen kan være behjelpelig med oppslag i bydebok for Haus, på gården Hauge.Spesifikt leter jeg etter en Lars Olsen, som i 1709 ble utskrevet til Faste Nordhordlenske Kompani:I nevnte tråd har jeg fått dette å vite: I boka 'I Kongens teneste' av Egil Øvrebø finn eg på s. 124 nr. 086 Lars Olsen Houge utskriven 10.11.1709 til Faste Nordhordlenske Kompani. Bl.a. mønstra kompaniet ved Halden i juli 1717 og han kom heimatt med kompaniet 30.09.1719Frå 1718 ser det til at han har vore korporal under de Wahl i Nordhordlenske Livkompani.På s. 362 i same står det at han var utskr. frå Skjold skpr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

Finn en Lars på side 403 i Hausboka, Ådna sokn side 403, son av nr. 55 på Haugo, Olav Nilsson og Brita Jakobsdtr. Lars sin f. og d. -dato står ikke men han er ført som nr. fire i en søskenflokk på ti, den eldste f. 1685 og den yngste f. 1697. Konas navn står ikke. Merknader om Lars på side 416: Dreng på Audland 1701, hermann 1722 i De Wahls regiment. I 1731 hev han disse borni: Anders, myndig, Olav, Lars, Anna, Brita.Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Arild, tusen takk for oppslag! Satt akkurat og leste navn på barna da ditt nye innlegg kom. Flott at du oppdaget det, for barnas navn stemte ikke! Derimot stemmer det jo at han var i De Wahls regiment, men det var også om broren, antagelig?Så da vet ikke bygdebokforfatteren med sikkerhet hvor denne Lars på Haugo ble av, forstår jeg? Det er jo mye mulig det er min mann - og at broren var i samme regiment er jo positivt, på sett og vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

I 1731 var det skifte, trolig etter faren, mor til Lars levde 1659-1732. Ved dette skifte levde Lars. (side 416 i Hausboka, Ådna sokn)Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.