Gå til innhold
Arkivverket

[#55011] Opphavsrett etc til Adressebøker/ligningsopplysninger


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Jeg ser at dere har lagt ut Adressebok for Finnmark 1943 som skannet bok.Jeg har også skannet deler av et par adressebøker for 1935 og 1941 med ligningsopplysninger, trolig utgitt av Hans G. Moes forlag i Trondheim. Jeg har ikke lagt ut disse fordi jeg har vært usikker på mulige problemer mht opphavsrett, men nå gir utleggelsen av boka for Finnmark håp om at det ikke er noe problem.1) Vet dere hvilke lover og regler som evt måtte hindre en publisering av adressebøker pga opphavsrett? (Det er ikke lett å finne ut om det er 70 år siden 'forfatteren' døde. Samtidig er vel det meste, unntatt annonsene, opprinnelig informasjon fra det offentlige.) Kan utgivelsesår ha noe å si når man kommer enda nærmere 2007 - det finnes i alle fall fylkesvise adressebøker for ca 1950-ca1980 - men jeg har ikke sett hva de inneholder?2) Dessuten, hva med Personopplysningsloven. Mange personer i ligninga for 19(35)-41-45 lever sikkert enda. På den annen side var vel (er vel) visse ligningsopplysninger offentlig informasjon, selv om ligninga nå kun ligger ute på internett noen uker.3) Vi har også liggende en database med personer i ligninga for 1995 i en kommune. Vi har følt at den er for ny til å legge ut pga personvern, men kanskje ikke hvis vi fjerner formue og inntekt? En mulighet er også å f.eks fjerne dag og måned fra fødselsdato.Jeg vil være takknemlig for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi forholder oss til Åndsverksloven (http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html) paragraf 43:'§ 43. Den som frembringer et formular, en katalog, en tabell, et program, en database eller lignende arbeid som sammenstiller et større antall opplysninger, eller som er resultatet av en vesentlig investering, har enerett til å råde over hele eller vesentlige deler av arbeidets innhold ved å fremstille eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for allmennheten.Eneretten etter første ledd gjelder tilsvarende ved gjentatt og systematisk eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av uvesentlige deler av arbeid som nevnt, dersom dette utgjør handlinger som skader den normale utnyttelse av arbeidet eller urimelig tilsidesetter frembringerens legitime interesser.Eneretten til et arbeid som nevnt i første ledd varer i 15 år etter utløpet av det år arbeidet ble fremstilt. Dersom arbeidet i løpet av dette tidsrom offentliggjøres varer vernet i 15 år etter utløpet av det år arbeidet første gang ble offentliggjort.Er arbeid som nevnt foran, helt eller for en del gjenstand for opphavsrett, kan også denne gjøres gjeldende.Bestemmelsene i §§ 2 andre til fjerde ledd, 6 til 8, 11a til 22, 25, 27, 28, 30 til 38b og 39h fjerde og femte ledd gjelder tilsvarende.Avtale som utvider frembringerens rett etter første ledd til et offentliggjort arbeid kan ikke gjøres gjeldende.Endret ved lover 3 juni 1977 nr. 51, 2 juni 1995 nr. 27 - se dens III (i kraft 30 juni 1995 iflg. res. 23 juni 1995 nr. 569), 16 april 1999 nr. 19 - se dens II med overgangsregler (i kraft straks), 17 juni 2005 nr. 97 - se dens III (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 630), 22 des 2006 nr. 102 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 22 des 2006 nr. 1533).'Vi har tatt utgangspunkt i at til en 'katalog', sammensatt av offentlig informasjon m.m., har opphavsmannen enerett i 15 år, men heller ikke lenger. Og adressebøkene er etter min oppfatning publiserte 'kataloger'.Stortinget fattet allerede i 1860-årene vedtak om at ligningslistene i Norge er offentlige. Det er da også grunnen til at man har sluppet slike lister til aviser og adressebøker m.m. En liste fra 1940-årene er det ikke grunn til å vurdere annerledes enn tilsvarende lister fra nyere tid. Slik denne informasjonen nå ligger hos oss, som en fotografisk gjengivelse av sider, og altså ikke en gang søkbare på person, ser jeg dette som uproblematisk i forhold til gjeldende lover.Ligningslistene for 2000, 2001, 2002 og 2006 ligger søkbare på person, med opplysninger om netto inntekt og netto formue, en rekke steder på Internett. Jeg skjønner ikke at en database basert på tilsvarende materiale fra 1995 skal kunne komme i en annen stilling med hensyn på muligheten for utlegging på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Kjempeflott!!Da skal jeg med tid og stunder legge ut det jeg har skannet.1995-ligninga er skrevet av etter en trykt 'ligningsbok', så der berøres vi av 15-års grensen, men jeg vil tro at vi får tillatelse av utgiveren hvis vi spør - ligningsboka for 1995 er nok ikke lenger en bestselger.Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.