Gå til innhold
Arkivverket

[#55021] Julianske eller Gregorianske kalender, hva velger man?


Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Den 14 p. Trin 1774 forlover Johan Hansen Rue og Kirsten Mette Berntsd. Nagel seg i Førde, iflg. 'Dage' den 28/8 etter den Julianske kalender - det er også den siste innførselen den måneden. Etter den Gregorianske, blir datoen 6/9.De gifter seg allerede uken etter, Dom. 15 p: Trin, den 2/9 etter den Julianske kalender - og er den første innførselen den måneden. Etter den Gregorianske blir datoen 13/9.Jeg har valgt å bruke den datoen som står i kirkeboken, selv om jeg har sett at andre har 'oversatt' datoer.Hva mener dere - skal jeg bruke den datoen som står, eller skal jeg oversette til den Gregorianske?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siste gang man brukte den julianske kalender her i landet var 18/2 1700. Neste dag ble da 1/3 1700 iflg. den nye Gregorianske kalender. Litt å lese om dette http://www.maritimt.net/arkforsk/kalender.htm Så i 1744 var det vel kun den Gregoriansk kalender som var bruk her i landet. Da skal 14.p.trinitatis bli 30.august. Den 15.p.trin. blir da 6.september. Heskestads kalender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Takk Berit!Jeg har lastet ned et dansk program som heter 'Dage' - men jeg ser nå at jeg ikke har merket av for land. Når det står på 'ingen' blir 14 p. Trin 6/9, når jeg setter 'Norge' blir det 30/8.Takk for at jeg fikk oppklart dette - så da har jeg nok dessverre MANGE feil i slektsprogrammet mitt!Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I 1744 fulgte Norge (og Danmark) IKKE den gregorianske kalender mht. påsken, påskedag ble feiret 29. mars i stedet for det korrekte 5. april. 30. august blir derfor korrekt ( mens 14. p. Trinitatis skulle vært 6. september ). Ellers bifalles Berits anbefaling om å bruke Heskestad som i motsetning til Dage og Bauer er helt korrekt.I 1724 var det også avvik mht. påskefeiringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Takk for svar Geir.Jeg har vært bortreist noen dager - uten tilgang til PC.Slik jeg forstår deg, er det akkurat disse årene 1744 og 1724 som er spesielle?Dage er vel relativt grei dersom jeg bare husker å trykke på riktig land? Jeg ser at f.eks Heskestad er utsolgt og ikke digitalisert.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dage er ikke absolutt korrekt selv om du trykker på riktig land (selvsagt er langt det meste riktig) med mindre den nye eieren har rettet på programmet i det aller siste (de har blitt gjort oppmerksom på feilene for lenge siden). Dage er forøvrig en avskrift av Bauer.Jeg har tidligere oppfordret Digitalarkivet til å legge ut en riktig kalender til glede for mange, om de ikke har kapasitet kanskje DIS-Norge kunne legge den ut på sin hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Den eneste feilen jeg vet om i 'Dage' er at Maria Budskapsdag iflg. denne er en fast dato, 25. mars. Men dersom lørdag før palmesøndag innfalt før denne datoen, ble M.B. feiret denne dagen. Etter 1770 ble M.B. flyttet til 5. søndag i faste. Jeg har samlet det jeg vet om denne dagen i norsk Wikipedia her: (http://no.wikipedia.org/wiki/Maria_Budskapsdag)Hvilke andre feil er det?mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det er tatt opp om Dages kalender i tema 53144, men jeg kan ikke se at det fremkommer noen flere feil i Dage der. Imidlertid er det lagt ut noen linker der som kanskje kan være til nytte for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.