Gå til innhold
Arkivverket

[#55023] Elverum . Embret Nilsen Øgle? f ca 1740 -1750?


Gjest kjell-arne mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest kjell-arne mellum

Embret Nilsen døper 3 barn i Elverum.Ved de 2 første barna er han oppført som Embret Nilsen Øgle. Ingen bostedsopplysning.Ved 3. barn er oppgitt bosted Nordre Leiret. Men da uten Øgle.Jeg finner en Embret Nilsen som i 1769 gifter seg med Kristi Valdermarsdtr. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9165&idx_id=9165&uid=ny&idx_side=-14>Lenke Her er dåpen til barna. Kari 1771 Lenke Nils 1774 LenkeBerthe 1776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell-arne mellum

Ved søk på FT 1801 finnes en gård med navn Øgle i Åmodt?Kan Embret stamme derfra? Ser at han brker Ygle/Øgle ved vielse også. Hun er fra Ø. Sætre. Det er vel i Elverum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Åmot bygdebok bind 2 omhandler Ygle.Her står Nils Nilsen 1704-75 gm Anne Håkonsdr oppført med 10 barn. Den eldste Ole f 1735 kan passe med den ene av de oppførte fadderene. Han tok over Ygle i 1769 og kan ha bodd i Leiret før det. Det er ikke oppført noe barn med navn Embret, men det går 5 år fra 1740 til 1745 uten barn hvor Embret kunne passe inn. Det er mye som passer, så jeg ville følge det sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Embret Nilssen, tidvis ført med Øgle/Ygle som tredjenavn, var født ca. 1745, konf. 9. nov. 1760 i Elverum, d. 15. des. 1825. Han bodde da i Storberget i Sørskogbygda. I en militærrulle for Elverumske kompani fra 1765 er han nevnt som husmannssønn, 20 år, liten av vekst og bosatt i sognet. Han var sønn av Nils Larssen Øgle, husmann i Nord-Leiret (sannsynligvis på plassen Olsbakken), f. ca. 1707, begr. 1. mai 1771 i Elverum. Han var fra Syndre Ygle i Åmot og brukte Ygle/Øgle som 'slektsnavn'. Nils var gift med Kari Bjørnsdatter, f. ca. 1710, begr. 1. jan. 1788 i Elverum.Embret Nilssen var helt riktig gift med Kerste Vallmarsdatter. Hun var fra Hagan av Østre Sætre i Sørskogbygda, født ca. 1743, begr. 22. feb. 1828, datter av Vallmar Tølløvsen (ca. 1714-1784) og Guri Olsdatter (ca. 1715-1773). Ved skiftet etter Guri, påbegynt 11. okt. 1773, er det nevnt at dattera Kerste og mannen hennes Embret Nilssen bodde i Værlia, som også ligger i Sørskogbygda. Guris opphav kjenner jeg ikke, men Vallmar var fra en plass under Østre Sætre, sønn av Tølløv Gudmundsen og Gjertrud Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Kjempeflott. Takk til dere begge.Her 'ramlet' det inn 4x,5x og 6x tip.Sverre: Så jeg må ha en tur på biblioteket i morgen å låne meg Åmot b. 2.Ronny: Noen gode forslag ang. bygdebøker??Mvh Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Du vil finne to av Embret Nilssens besteforeldre i Åmot bygdebok bind 2, s. 96 (under Syndre Ygle). Ingen av de andre personene i innlegg 4 er behandlet i bygdeboksammenheng.Den 'Ole Nilsen Øgle' som er oppført som fadder er en annen enn den Ole f. 1735 som Sverre nevner. Ola Nilssen Øgle var husmann på Olsbakken/Olanilsbakken i Leiret og utvilsomt bror av Embret. Ola var født ca. 1746 og død 18. mai 1816. I 1801 var han på en plass under Prestgarden: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f10427&gardpostnr=2&personpostnr=95&merk=95#ovre>Lenke (ikke Kirkenær, som også lå under Prestgarden). Ola var forresten farfar til Kristoffer Svartbækken, kjent som den siste som ble offentlig henrettet i Norge i fredstid (1876).Nils Larssen Øgle er nevnt i Elverum alt i 1730-åra (kommunikantlister). Ved ekstraskatten 1762 bor han sammen med kona Kari Bjørnsdatter og sønnen Embret på plass nummer 10 i Leiret (sannsynligvis det som seinere er kjent som Olsbakken). Dåpsdato for sønnene Embret og Ola er ikke å oppdrive ettersom den eldste bevarte kirkeboka for Elverum hovedsokn starter i 1751.En liten digresjon til slutt: Det fantes en mann til i Leiret på denne tida som brukte Øgle som slektsnavn: urmaker Nils Nilssen Øgle (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takker for opplysningene.Er ikke så lenge siden jeg begynte å lete etter slekten min, og det er moro når noen kan bidra med litt utfyllende opplysninger.Det er så mye bedre enn å bare ha født og død. Der sporer til videre søking.Så enda en gang takk.Mvh Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.