Gå til innhold
Arkivverket

[#55034] Anne Marie Tormodsdatter født 1818 i Lardal


Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Blomquist

Anne Marie Tormodsdatter ble født 5/1 1818 på Åkerud i Lardal, døpt 18/1 1818 som uekte datter av Tormod Amundsen Styrmo og Anne Olsdatter Aakre. Konfirmert i Lardal 26/9 1832 med foreldre oppgitt som Tormod Amundsen og Anne Olsdatter Opsahl. Jeg forsøker å finne ut hvem foreldrene var. Når det gjelder Tormod, så har jeg et alternativ i Tormod Anundsen født 1795 i Ådalen u/Hjerpeland, men finner ingen tilknytning ellers. Når det gjelder Anne Olsdatter, finnes det jo et utall av muligheter. Er det noen som vet eller har gode forslag til løsning??MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

En tanke bare. Jeg fant denne Tormo Amundsen Engelstad som giftet seg i Stavern i 1822. Kan det tenkes at han kunne være den oppgitte fader? LenkeSkal se om jeg finner noen opplysninger i kirkebøker som kan knytte han til Lardal og Styrmo.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg den vielsen, men ikke enkelt å lese: Lenke 2. side . vielse nr.2 Om du prøver med forstørrelse 150% kan det være du får noe ut av teksten. For meg ser det ut til at forloveren var en sersjant: Det kan vel muligens tyde på at Tormod kan ha vært knyttet til Militære avdelinger? ( Bare ren gjetting.) Alder kunne jo passe med at han fikk en datter i 20 års alder før ekteskap ?Har ikke funnet noen passende kandidat andre steder i Vestfold. Skal se om jeg finner noe om Engelstad ( Hvor?)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her føler jeg at det ble Bingo? LenkeHer er en Tormo Amundsen nettopp i Lardal på gård Engelstad hos foreldre.( 1801) Det kan da ikke være tilfeldig. Han kan godt ha vært på Stryrmo da den uekte datteren ble født:Skal prøve å finne ut mer om disse. Det ble spennende.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den Tormod Anundsen som var på Engelstad i FT1801, er den samme Tormod Anundsen som Terje nevner i innlegg 1, født 1795 i Ådalen under Jerpeland. Sannsynligheten taler for at han var den samme som ble viet i Stavern i 1822, ettersom denne brukte Engelstad som navn.Om det var samme mann som var far til Anne Maria Tormodsdatter i 1818, er det ikke like lett å avgjøre. Så vidt jeg kan se var denne Tormod Andersen ikke på Styrmo, men på Opsal (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Det er godt mulig at det er ham som er faren, men jeg har ikke sett noe foreløpig som knytter ham direkte til Anne Marie.MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg ser at det har skjedd noe mystisk med lenken til gård Engelstad Søndre i Lardal i 1801.Legger inn lenken på ny her: LenkeDenne karen er vel den eneste som passer med ca. alder til Tormo(d) Amundsen ( Anundsen?) i området i 1801? I første innlegg er nevnt Tormod Amundsen Styrmoe, men det var vel ved konfirmasjonen til datteren det var nevnt Oppsal ?( Samt at Anne Olsdatter skulle ha tilknytning til Oppsal og Aakre)Håper det finnes andre kilder som kan bekrefte at det er rett far som senere gifter seg i Stavern. ( Hva med skifter, finnes det og kan det klargjøre saken?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig nok finner jeg to konfirmanter samme år med navn Anne Olsdatter. En av dem er ført med gårdsnavn Styrmoe. se jenteliste helt til høyre i samme kirkebok.Mulig disse to Tormod og Anne har kjent hverandre fra konfirmasjonsalder??( Her blir mye gjetting, men denne Tormo har i alle fall bodd i området til etter konfirmasjonen.)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Konfirmanten Tormod Anundsen Engelstad er utvilsomt den samme som er funnet født 1795, på Engelstad i FT1801 og gift 1822. Men det er dessverre fremdeles ikke noe som knytter ham til den Tormod Anundsen Opsal som 1818 skrives som far til Anne Maria Tormodsdatter. Selv om det kan se ut til at det bare var én Tormod Anundsen i Lardal, holder jeg med Terje i at det må framskaffes noe håndfast som knytter de to personene sammen.Styrmo har, som nevnt, ikke noe med saken å gjøre. Ved dåpen står det at faren var fra Opsal og at mora var fra Åkre. Ved konfirmasjonen står oppført 'Tormod Anundsen, Anne Olsdatter Opsahl' som foreldre. Opsal her behøver kanskje ikke henspeile på annet enn at faren er skrevet fra Opsal ved dåpen.Anne Olsdatter var vel en av de aller vanligste navnekombinasjonene for jenter, så at det var to konfirmanter som het det samme år, er vel ikke så pussig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.