Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rune Thorstensen

[#55036] En ny liten nøtt fra Bergen, Abel Erichsen Mørchesæt og Helvig Andersdtr. ?

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger en smule hjelp her. Abel Erichsen fra Mørchesæt(Mørkesetter) i Eid, sogn og Fjordane giftet seg i Domkirken i Bergen med pigen Helvig ? Andersdtr.Se lenke til vielsen øverst på høyre side i kirkeboka. Etternavnet hennes er strøket over og så er det skrevet Andersdtr. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8640&idx_id=8640&uid=ny&idx_side=-93>LenkeErich har jeg kontroll på, men det er verre med Helvig.I perioden 1816-1831 fikk de ti barn. Ved ni av barnedåpene er hun oppført som Andersdtr. men ved ett tilfelle står hun oppført som Randersdtr. Jeg tror det er hun som er ført som død her i 1849 under navnet Hedevig Eriks. født ca 1786.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ved dåpen til Ole Larsen döpt 19/11- 1820: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8642&idx_id=8642&uid=ny&idx_side=-6>LenkeKan det ikke bare være at A-en er litt rart skrevet? To av fadderne heter Andersen: Helene Catrine Andersen og Ole Andersen - mulige sösken? Det ser ut for at de har samme adresse, hadde de vært et ektepar, ville de vel ha stått sammen?I ft 1815 for Bergen finner jeg en Helene Catrine: Lenkeog en Helene Andersdtr:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet ditt Kjellaug.Jeg har sett på barnedåpene og finner Barbara Andersdtr. Ole Andersen, Anne Andersdtr. og Anders Andersen blant fadderne.Men Anders var jo et vanlig navn, og det behøver selvsagt i kke være søsken. Jeg har problemer med å lese hva som er strøket over i forbindelse med vielsen i 1815. Det ser ut som om presten har skrevet et annet etternavn først, for så å rette det til Andersdtr. Jeg har tidligere opplevd tilfeller hvor barn bytter etternavn fordi moren har giftet seg på nytt. Mvh. Rune T.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ved vielsen er det nok først skrevet Erichsdatter som er overstrøket. Jeg tror følgende er overstrøket ved Abel: Møchlebust. Han er Soldat ved H Konou/Wonou.Presten har kanskje skrevet Eriksdatter fordi han er kommet i skade for å gjenta navnet over, brudgommens. Hvis du ser på andre siden finner du antakelig forklaringen på Mørkeset/Møchlebust ved overstryking hos en annen brudgom.Vigdis

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen Vigdis.Jeg mener også at det står Erichsdtr. der hvor presten har støket over. Når det gjelder brudgommen så kom han fra Mørkesetter i Eid kommune i Sogn og Fjordane. Hans var sønn av Erik Larsen og Magdeli Antonsdtr.En annen ting som slår meg er mangelen på navneoppkalling. Der er ingen barn som er døpt Anders, Erik eller Magdeli/Malene. Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at noen kan hjelpe meg med å identifisere Helvig/Hedvig Andersdtr.Om alderen ved hennes død i 1849 er til å stole på, var hun født rundt 1786. Men hvor var hun født og hvem var hennes foreldre? Den siste lenken i innlegg nr.2 som gjelder Helene Andersdtr. er interessant. For enken Gunille Meyer i samme lenken, het Gunille Sophie Andersdtr. da hun giftet seg i 1802 med Otto Henrich Meyer.Dette kan være søsken av Helvig. Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristinn Hegna

Denne Helle Marie Erichdatter er født i Bergen i riktig år i det minste... Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Takk Kristinn for rask respons.Det faktum at at hun ved vielsen først var skrevet som Erichsdtr. for så å bli rettet til Andersdtr. åpner opp for flere muligheter. Presten kan ha blandet sammen brudgommens og brudens etternavn, og dermed skrevet feil. Men det er også en mulighet at faren har vært en Anders, men at moren har giftet seg på nytt med en Erich.Hva som er korrekt er ikke godt å si, men ved alle barnedåpene, samt ved dødsfallet er hun ført som Andersdtr. Det er vel derfor nærliggende å tro at det er korrekt. Dermed kan også de ulike fadderne med samme etternavn være hennes søsken. Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kirsti Rye

Det skulle være Anna født i 1778.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Takk til Kirsti for nye interessante innlegg.Her var det i det minste flere treff vedr. navn på fadderne, men fremdeles mangler fødselen til Helvig/Hedvig. Jeg har vært inne på tanken om Helvig og Helene kunne være samme person, men det passer dårlig vedr. det faktum at Helene er fadder når Helvig døper sønnen Ole Larsen i 1820.Et annet interessant moment finner man i den samme dåpen i innlegg nr.2.Fadderne Helene Cathrine Andersdtr. og Ole Andersen har begge adresse 24-1 i 1820. Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kirsti Rye

En kandidat til Helene som fadder Lenke Ikke enkelt med så vanlige navn, det er mange Andersenmvh Kirsti

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.