Gå til innhold
Arkivverket

[#55037] Petter Andersen Hammer og Karen Dorothea Gundersdatter i Sande, gift ca. 1750


Gjest Jens Petter Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Nielsen

I forbindelse med at jeg samler litt stoff om Konnerudverket i Skoger, er jeg på jakt etter ovennevnte ektepar. De hadde barna: 1) Lorents (trolig født høsten 1753). 2) Sophia Amalia, dp. 25/3-1757 i Sande. 3) Anders,dp. 16/4-1759 i Sande. 4) Christine Beathe, dp. 13/4-1764 i Sande. Jeg har foreløpig ikke funnet hvor Lorents var født, men i et par vitneavhør er det nevnt at han skulle være født på Konnerudverket. Siden jeg ikke har funnet ham døpt der, er jeg interessert i å vite hvor denne familien hadde sitt opphav. Blant fadderne til barna er nevnt Ole og Gunder Gunderssønner, som godt kan ha vært Karen Dorotheas brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her har du giftermålet deres i Akershus/Nesodden: Peter Andersen Hamer og Karen Gudersdtr Langset 19/2 - 1753: Lenke3. kolonne (den smale) överst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var forlovelsen, jeg leste ikke helt ned. Giftermålet var 26 april- 1753. Det står litt der om dem som jeg ikke greier å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jens Petter Nielsen

Ja, Petter Andersen Hammers opphav er fortsatt et mysterium. Da hans datter Sophia Amalie ble begr. 18/3-1754 i Garnisonsmenigheten, er det imidlertid nevnt at han var kvartermester v/kaptein Mathisens kompani.Kaptein Mathisen må være identisk med Jacob Matheson, som 15/7-1750 ble sjef for Vangske kompani. I listene for 3. sønnafjelske dragonregiment ble Peder Hammer senere samme år utnevnt til kvartermester ved kaptein Mathisens kompani. Dette bør vel da være samme person.I Vang er det en gård Hammer, men jeg kan ikke se at Petter/Peder Andersen er døpt her fra 1717-1722! Som kvartermester kan han vel imidlertid komme fra et helt annet område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

1753 09.feb 26.apr Peter Andersen Hammer Karen Gundersdatter Langset Høyvelbåren Hr. General Askild Fleicher Hr. Major Brochelman [url="http://tjernshaugen.net/publiserte>http://tjernshaugen.net/publiserte artikler/Viede Nesodden 1750-1768.html Lorens Pedersen Hamer ble konfirmert i 1769,15 1/2 år gammel: LenkeSophie Amalia Pettersen hammer ble konfirmert i 1771,17 år gammel: LenkeAnders Pettersen Hammer ble konfirmert i 1775,16 år gammel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jens Petter Nielsen

Hei, og takk!Gunn: Ja, dette er nok unøyaktigheter.Ann-Mary: Joda, Petter og Karen Dorothea fortsatte å bo i Sande, der de også døde.Beklager sent svar, men det har ikke kommet noe beskjed om meldinger på denne tråden slik det pleier å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.