Gå til innhold
Arkivverket

[#55039] Svend Hansen født 1822 i Lardal


Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Blomquist

Svend Hansen ble født 8/11 1822 på Nedre Toen i Lardal og døpt 17/11 1822 i Svarstad Kirke. Foreldre var inderst Hans Svendsen og hustru Maren Olsdatter. Jeg finner ikke foreldrene ??MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner to Hans Svendsen i ft 1801 for Svarstad: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f10728&gardpostnr=52&personpostnr=885#nedre>LenkeLenkeNummer to er kanskje bedre i alder.Det er tre Maren Olsdtr som er 1 år, ingen andre:LenkeLenkeLenkeMen ingen fra Nedre Toen.Du er sikker på at hun heter Maren Olsdtr og ikke Maren Pedersdtr? jeg fant nemlig en Hans Svendsen enkemann som blir gift med en Maren Pedersdtr i 1821 (överst til venstre): LenkeJeg ser jo at det står Maren Olsdtr da sönnen blir födt (n° 15):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Hei KjellaugJeg tror nok at enkemann gjelder neste post i kirkeboka, siden han er titulert som ungkar. Jeg har også fundert på om morens navn var feil, men ved konfirmasjonen til Svend 29/9 1839 heter moren fremdeles Olsdatter.MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Min teori er at det er den Maren K. Olsdtr. på Kragemo som Kjellaug viser til i innlegg 2.En av fadderne i Svends dåp er Lars Olsen Kragemo, og hvis min teori holder vann, så er han Marens bror og altså dåpsbarnets onkel.Den nevnte Lars Olsens dåp i 1804 (nederst på høyre side):Lenke(Lars Olsen d.e. ville være ca. 80 år, så det var neppe han??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Terje!Har en Hans Svendsen f. 1769 på Melås, Han er gift med Marte Olsdatter, f. 1780 på Løvås. Gift 1801 i Svarstad kirke. Han er sønn av Svend Hansen på Melås. Hun er datter av Ole Evensen på Løvås. Vet ikke om det dette er av interesse for deg, men du kan jo sjekke det ut.Hilsen Einar God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.