Gå til innhold
Arkivverket

[#55041] Kirkebok - hjelp til å tyde


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

På s. 120 b/sp. 1 står det at Endre Olai ble døpt i Korskirken 9.april 1769 med foreldrene Ole Helmic (?) Torgersen og Malene Endresdatter LenkeMen hva var Ole Torgersens yrke, gårdbruker? Og hva står det etter navnet til Malene, er det hjemstedet deres?Takknemlig for litt bistand.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Første fadder er også Severut. Godt mulig du har rett, Lars, men ikke lett å se bokstav for bokstav, 'v'en og 'a'en og 'd' i 'vad' leste jeg som 'det'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Hvis du sammenligner med F'en i 'Fadd.' så er første bokstav så vidt jeg kan se helt lik.Jeg leser derfor bostedet som 'i Fjeldet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Wow! Malene var altså fra Sæverud (Bømlo?) og familien bodde 'i Fieldet'? Hvor er det, tro?En annen av fadderene heter Rambech til etternavn. Gir det noen assosiasjoner hos noen?Under brudgommens stilling står 'uk glasmagersvend p.' Bortsett fra ordet i midten, skjønner jeg ikke hva det betyr. Ukurant?:-)Takk i alla fall.Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Finns Sæverud andre steder enn på (i?) Bømlo? Og kan 'i Fieldet' være i Fjell vest for Bergen?Men så var det dette med Korskirken da. Ville de blitt viet i KK om de bodde i Fjell?Eller er det en bydel som heter det samme (omtrent)?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Adresser i Bergen på den tiden det her er snakk om, oppgis bare i roder. Finns det noen 'nøkkel' til disse rodene?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Når man i bergenske kilder skriver om 'i Fieldet', er det en betegnelse på området ved foten av Fløyfjellet. Det strekker seg fra Kong Oscars gate og Skansesvingene til Heggebakken. Tidligere er dette området omtalt som 'Bjerget'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk, Yngve. Dette er og blir et utrolig nettsted der redaktøren personlig sitter en søndag morra og svarer på spørsmål fra leseren!Terje Skrolsviks 'nøkkel' hadde jeg kanskje funnet selv dersom Digitalpensjonatet var organisert etter innhold i stedet for forfatternavn. Noe å tenke på? For redaktøren kan jo ikke sitte på jobb bestandig:-DSæverud står så vidt jeg forstår omtalt i Bømlo bygdebok b1. Det skulle ikke være noen som har den i bokhylla?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Takk for kommentarer - og råd.Men du kunne ha funnet 'nøkkelen' også om du under søkeomgrep i Databaseveljar hadde skrevet f. eks. 'rode', eller 'gatenavn i Bergen'.Bømlo bygdebok, bind 1, side 462:'Endre Larsson Øyjoro, f. 1698. G.m. 1. Ingeliv Monsdtr., d. ikr. 1729. Born: a. Malene, f. 1726, b. Mons, f. 1728. Endre vart g. att med ei som heitte Mari. Born: c. Otte, f. 1731, d. Ingeliv, f. 1734, e. Synneva, f. 1736, f. Mons, f. 1739, g. Mons, f. 1749, g. nera Nese.Endre vart brukar etter faren, truleg i 1724, og hadde bruket til 1733, I 1939(!!) flytte han til yttra Klubbo, og tok til å rydja i Myro.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk igjen, også for ny rettleiing. Jeg er heldigvis hverken ferdig eller utlært. Alle råd tas derfor imot med takk.Kan det være Malenas dåp vi finner øverst på høyre side her, troLenkeHva betyr det ordet som står bak dåpsbarnet? Det ser ut til at alle dåpsbarn får dette 'navnet.'Det finns sikkert også en forbindelse mellom Øyjoro og Sæverud som ikke er så lett å få øye på her jeg sitter.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.