Gå til innhold
Arkivverket

[#55046] Johannes Jacobsen Berg ca 1758 fra Sverige eller Larvik?


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Jeg har Johannes Jacobsen Berg i min anetavle, og leter etter opphavet hans. Her er han i FT1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f10724&gardpostnr=167&personpostnr=2260&merk=2260#ovre>Lenke i Sandeherred (Sandefjord). I bygdeboken for Sandeherred skriver LB(?) at han etter sigende var svensk av fødsel. Han jobbet som tobakspindemester for Peder Wright og jobbet også i Kristiania noen år.Jeg tror at jeg har funnet faren til Johannes J. Berg i Larvik, og lurer på om noen med kjennskap til området kan vurdere om jeg kan konkludere slik jeg gjør på bakgrunn av disse opplysningene:Johannes J. Berg har en bror Peter Jacobsen Berg bosatt i Larvik, noe jeg ser av skiftet her: LenkePeter J. er førti år i 1801 Lenke , og altså i følge dette, tre år yngre enn Johannes.Så fant jeg dette skiftet fra 1776 i Larvik Lenke hvor en sagmester Jacob Johansen i Larvik dør og etterlater seg blant annet to sønner Peter og Johannes, men hvor aldersforskjellen er den motsatte av brødrene Berg. I dette skiftet figurerer også en stedatter av arvelateren, som heter Anthonette Thorsdatter, gift med Hans Asgiertsen.Denne Anthonette Thorsdatter og mann Hans Escheldsen får en sønn Hans i mars 1785 (midt på v side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til sønnen Thor i 1793. Se nederst venstre rubrikk , 4 feb. Her er nevnt faddere om det kan hjelpe noe? LenkeOm vi kunne finne vielsen, ville det være til hjelp tro?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

God morgen, Gunn! Så hyggelig at du vil se på dette.Dåpen er her Lenke . Det står ikke hvor foreldrene kommer fra, desverre.Jeg har sjekket fadderne uten at jeg med min mer begrensede kjennskap til Larvik-navn har klart å knytte fadderne til Larvik. Det er riktignok en Adam Reutz Steen, men det er ingen jeg umiddelbart kjenner igjen fra Steen-slekten i Larvik (uten at jeg skal si jeg har full oversikt akkurat). Utenom ham er det Peter Arnesen, Christopher Biltzing ? kiøbmand, Anna Maria Petersen og Jomfru Bøyesen pluss en Madame som jeg ikke klarer å tyde helt: Kjolivet? Jiolivet?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

De gifter seg og får barn i Sandefjord, og jeg ser ikke at det er noen faddere der som gir noen spor, fordi det ser ut til å være Sandefjords-navn. Et øyeblikk, så skal jeg hente fram det jeg har lagret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er giftermålet og de tre første barna:Giftermålet i Sandar 12 sep 1789 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8225&idx_id=8225&uid=ny&idx_side=-10>Lenke . Forlovere er Carsten Nielsen fra Sandefjord og Peder Thorsen ibid.Barna Jacob 1790 Sandar, faddere Mad. Karen Kistensd., Sr Peter Wrights, Sanf, Johane Kristine Kielman, ibid, Hr Wisiteur Peter Bay, ibid, Sr Wilhelm Olsen, Sandef., Peter Jacobsen Berg fra Laurvigen. LenkeThor 1793 Christiania, faddere Adam Reutz Steen, Peter Arnesen, Christopher Biltzing ?? kiøbmand, Mad. Kiølivet?, Mad. Anna Maria Petersen og Jomfru Bøyesen. LenkeAnne Helvig 1795, faddere Anne Maria Abrahamsdatter, Skpd Peter Jakobsens kone, H. Anne Magrethe Laersdatter, M. ?armer Andreas Mattisen, do Snedker Jøren Singdalsen. De to siste er vanskelige, det ser ut som om det står Ankm. ?? Knudsen [?? ??] A.O.Eskild Hansen [?? ?? ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

ANne Helvig er født i Larvik. Preben i 1798, Sandefjord igjen, faddere Faddere: Maren Elisabeth Bøckman og Jomfru Johanne Amalaia Thue, Hr Lieutinant Mattiaesen, Hr Wisiteur Wold, Hr Erich Grøn, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8225&idx_id=8225&uid=ny&idx_side=-82>LenkePeder i 1800 Sandefjord, faddere Hanne Maria ?? ??s enke, Ane Sørenssdatter Melsom, Jeremias Andreasen, Ole Hansen G??land, Niels Larsen ?? fra Sandefjord. side 97, Lenke . Anne S.Melsom lever av sine midler og logerer hos Anne Margrethe Steen f. ca 1753 i FT 1800.Så er det min ane Anne Johanne i 1803 Sandefjord, fadderne trenger jeg hjelp til å lese for det er svak skrift og utydelige gotiske bokstaver… Her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg også funnet et par barndåper i Sandar på Vestfoldslekt: LenkeYrket Tobakspinder var vel mer vanlig i Danmark og Sverige , på den tiden? Kan denne Johannes ha fått sin utdannelse i Sverige?Vet ikke hvilke kilder L.Berg bygger på når det gjelder Johannes opphav.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hvis Johannes Jacobsen Berg kommer fra Sverige, så må han ha kommet sammen med broren sin, Peter Jacobsen Berg. Men ha kan jo som du sier ha reist og fått en utdanning i Danmark eller Sverige.Vil du se om du klarer å tyde fadderne for Anne Johanne? Jeg synes det ser ut som om det står Petter Jacobsen fra Laurvig som den ene, men samtidig Petter Berg... Det ville vært litt 'uheldig' :-) Eller er det Pettrine? Hm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Når jeg ser på genress på DIS ser det ut som om det ikke finnes 'bygdebok' for Larvik by for denne perioden Lenke Stemmer det da? Den potensielle faren Jacob Johansen var Sagmester og burde potensielt kunne vært nevnt i en bok om Larvik på denne tiden.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre har jeg ikke Larvik byhistorie, og har ikke tid før langt ut i januar til å låne bøkene på biblioteket. Får håpe noen her kan slå opp for deg .På Distreff har noen sendt inn data om Gjøe Thorsdatter og ektemann og barn.Hun skulle være datter av Thor Hansen Tveitan, Sandar og Anne Helvik Pedersdatter Lindgaard, Sandefjord.Farsslekt er listet opp bakover på farsiden.Finner ikke familien nevnt i L.Berg Sandeherredsbok, under Tveitan. ( Så dette børe vel sjekkes i andre kilder)Lykke til med letingen. Riktig god jul! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk igjen, Gunn, god jul til deg også! Det blir nok en del andre ting å henge fingrene i enn kirkebøker de nærmeste dagene...Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.