Gå til innhold
Arkivverket

[#55048] Feil ved bruk av positive sidenummer i permanent sidelenke?


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Åpne f.eks basen Østre Toten 1848-56 Lenke og trykk på Lenke til en skannet side.Hvis man så forsøker å endre bildestørrelsen eller gå til en annen side fås følgende feilError common_0104b: Couldn't fetch short source information! MySQL error osv... bla med opplysning om 30 minutters timeouten.Men, det har kun gått et par sekunder siden den første siden ble vist ... ikke mer enn 30 min.Et problem er at det virker ok noen ganger. En annen bruker rapporterer at det er feil noen ganger, noen ganger ok. Jeg har prøvd i over et døgn og fått feil hele tiden, men det har vært ok tidligere.Åpner jeg andre bøker er alt ok, slik at jeg mistenker at det kan ha noe med at lenka som er lagt inn i basen med avskriften bruker positivt sidenummer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Hvis man allerede har bladd i kirkebøker (før 30 min. grensen er gått ut), og så prøver lenken fra basen til Østre Toten, fungerer det som det skal. Man kan da uproblematisk endre størrelse på siden. Men har man ikke bladd i kirkebøkene før, kommer feilen du beskriver Geir.Har opplevd dette før, ved bruk av lenker fra 'listemodus'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har testet litt nå og alt virker som det skal, i alle fall ved første visning av sida, og så å gå videre til neste. Det er kanskje ikke sikkert dette har noe å gjøre med måten sidelenkene er laget, det spørs om det ikke kan være et utslag av et mer generelt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Heisann. Det er nok en mindre feil som jeg skal få rettet. Årsaken ligger i at det mangler en parameter i lenken. Bare ta en titt på hvordan en permanent sidelenke er bygget opp. Egentlig er det nok informasjon, så dette må tilskrives en feil i programmet som viser de skannede kirkebøkene. Jeg skal få rettet denne feilen i løpet av et par dager.Forøvrig, tusen takk for detektivarbeidet dere har gjort. Det gjorde det veldig lett for meg å finne grunnen.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vel, da ble det som jeg fryktet i utgangspunktet - at det er meg selv som er opphavet til at problemet dukket opp - det er meg som har laget lenkene i basen. Ser ut som jeg i et par baser har kopiert lenka fra adressefeltet i browseren og ikke fra bildeinformasjonen.Hvis du fikser problemet gjør jeg ingen ting med det, men det tar meg ikke mer enn 5 min å sende en korrigert xml fil til DA.Hvis du skal rette hadde det kanskje vært en ide å fjerne den overflødige parameteren fra permanent sidelenke i bildeinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Geir.Nå ser det ut til å virke riktig for angitte lenke. Nå kan du bla fram og tilbake. Dersom du har mulighet for å sjekke at det også er riktig i andre sammenhenger du har vært borte i, ville det være fint. Det er fort gjort å overse noe når en gjør slike 'fix' :-). Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hei Bent,Takk skal du ha.Jeg har kjørt 'Monkey on the keyboard' testen, dvs åpnet sida fra nevnte avskrift og trykket på en god del nesten vilkårlige knapper/rullgardiner, uten å finne feil. Testet også lenker med den ekstra parametern.Er det nå noen grunn til å foretrekke den ene eller andre varianten av lenkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.