Gå til innhold
Arkivverket

[#55051] Ragnhild Jørgensdatter Øverby, f. ca 1706 i Hole


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Ragnhild Jørgensdatter Øverby giftet seg ifølge Hole bygdebok i 1735 med Ole Hansen, bygselmann (1706-1783) på vestre By. Siden bind 5 av bygdeboka, som skal omhandle området på østsiden av Tyrifjorden samt Krokskogen, ikke kommer ut før i 2008, har jeg forsøkt på egen hånd å finne ut hvem Ragnhild var datter av. Dessverre har jeg ikke tilgang på særlig mange kilder fra dette området i denne tidsperioden, og Familysearch har heller ikke vært til særlig hjelp. Eneste kandidat jeg har til far, er plassbruker Jørgen Henriksen, nevnt i Finnemanntallet 1686 på Krokskogen. Er det noen som har andre forslag? Fantes det en bruksmann på Øverby ved navn Jørgen omkring 1700?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg har to tips:jeg leter også etter opphavet til en Jørgensdatter, Eli, se innlegg 51159, riktignok ca. 25 år yngre, men ting tyder på at den mulige faren var gift flere ganger. Du kan jo ta en titt, men kanskje jeg bare forvirrer...I tillegg giftet en av mine tipper, Anders Olsen Rørviken/Rørvika seg for andre gang i 1735 med Børril/Borrild Jørgensdatter, som døde 72 år gammel i 1778. Nå har jeg lært å ta oppgitt alder med en klype salt, men trolig er hun født rundt 1705-07. Jeg vet ikke hvem som er foreldrene hennes ennå, men jeg holder på med den grenen, så finner jeg noe, skal jeg si ifra. Øverby 'går igjen' i min familie,så i likhet med deg, venter jeg på 2008-boka!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei! Dette var interessant. Kanskje det som var 'vill spekulasjon' fra min side (en mulig kobling til finnene på Krokskogen) viser seg å være holdbart likevel?Jeg ser av ditt tidligere innlegg at du ønsker informasjon om Jørgen Mathisen. Jeg vet dessverre ikke noe om ham (det står ikke oppført noen slik person i Finnemanntallet), men derimot kan jeg gjengi det Finnemanntallet har å si om Jørgen Henriksen:'Jørgen Hendrichssen finde Jligemaader paa Krogschougen, besidder En pladz schylder 1 fr. Seigneur Hans Must nu Eigende, Mens fremviste Seigneur Lars Jacobssens bøxssell Seddell af dato 4 Martj 1681 betalt Sin Landschyld og Kongelige schatter effter proportion, beretted at pladzen af forrig fouged Hans Nielssen till dennis fader bort bøxsslet, Mens denne Jørgen gifued 7 rdr. i bøxssell der af, Hans familie er Kone og 3 børn og en dreng her i landet fød af finne forældre'Hvem Jørgen Mathisen var, er vanskelig å svare på. Kanskje kom han flyttende fra ett av distriktene som ikke ble dekket av Finnemanntallet, f.eks. Numedal eller Hallingdal?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Finner en Mogens Madtzen på Krokskogen (Monsebråtan?), som 'arbeider i bøigden for Sin føde'. Ellers finner jeg i Modum: Errich Matiessen Mellom Glittre (finsk født) og Johanness Matiessen (finsk født). Begge er gift, Erik har 4 Børn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, dessverre er kirkebøkene for Hole veldig 'tynne' hva gjelder opplysninger fram til ca. 1745, men i 1742 er det en Christen Jørgensen som forlover (og gifter) seg med Gunhild Nielsdatter. Forlovere: Niels Moe og Anders Rørviken (min ane, og jeg lurer derfor på om denne Christen var en bror av Børril). LenkeOmtrent et år seinere får Christen Øverbye en sønn, som dør som spebarn, hvis jeg ikke husker helt feil, og jeg lurer på om det er samme mann. I såfall Christen Jørgensen Øverbye, jfr. ditt spørsmål om en Jørgen på Øverbye rundt 1700. Vi får håpe at noen 'Hole-spesialister' leser dette - kan bli litt lenge å vente ett år på løsningen, uansett hvilken Jørgen det her er snakk om....vennlig hilsen Astrid.PS: vet du noe mer om dine, jfr. innlegg 1, faddere til barn m.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ja, det er ikke umulig at det kan være snakk om samme Jørgen som far til Christen og Ragnhild fra Øverby (og kanskje Børril). Men ettersom ingen av kirkebøkene for Hole som er tilgjengelige på Digitalarkivet går så langt tilbake, har ikke jeg noen mulighet til å få sjekket det ut.Men jeg finner en meget interessant oppføring på Familysearch: Christen Jørgensen, født 1695 på Stein i Østre Bærum, sønn av Jørgen Henrichsen og Marthe Nilsdatter. Og denne Jørgen Henrichsen er født ca. 1642 på Krokskogen, Ringerike! Foreldrene er angitt som født henholdsvis i Sverige (Henrich Henrichsen) og i Finland (hans navnløse hustru). Kan denne Jørgen Henrichsen være den samme som er nevnt på Krokskogen i 1686, og dermed være bindeleddet til Øverby gjennom sønnen Christen? I så fall er kanskje Mathisen en skrivefeil..mvh BragePS: Nei, jeg vet dessverre ikke noe mer enn det jeg har fra Finnemanntallet, bygdeboka og Familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ifølge Familysearch har Jørgen Henrichsen barna Margit (1690), Hans (1692), Christen (1695), Lars (1697), Henrik (1700), Else (1702), Kirsti (1704) og Joen (1705), alle født på Stein i Ø. Bærum. Han holdt det altså gående i høy alder, hvis anslaget på fødselsår ca. 1642 stemmer. Men jeg ser ham også som født ca. 1665. Kanskje han fikk flere barn etter 1705, men at de ble født på et annet sted som det ikke finnes bevart kirkebøker fra? Krokskogen f.eks.? Nå spekulerer jeg fælt, men det må man når man ikke har andre kilder å gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Antar du vet det, men ta opplysninger du finner på Family Search med en klype salt. Veldig ofte stemmer det når du sjekker mot kirkebøkene, MEN ikke alltid....Da jeg så i kirkebøkene tidligere idag, så jeg flere av barna til Ole Hansen Bye, men hadde ikke vett til å notere, så ta en titt i kirkebøkene for Hole - de er ikke lettleste, men du finner dem nok! Se under introduserte først, for finner innføring av Ole Hansens kone, er det lettere å finne det døpte barnet. Navnet på barnet er ofte et gods tips hva gjelder besteforeldre - må tilstå at jeg er like interessert i å finne ut av dette som deg!.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Jeg fortsetter å meddele mine funn på FamilySearch. Henrik Henriksen f. 1620 i Gunnarskog, Värmland, gift i Lier ca. 1650 med en ukjent Olsdatter (datter av et ektepar Ole Jonsen og Birgitte Rolfsdatter i Lier). Gunnarskog hadde mye finnebosetting. Ovennevnte Henrik døde ca. 1696.I en annen oppføring står Henrik Henriksen f. ca. 1600 i Gunnarskog, død ca. 1699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Heisann! La inn foregående innlegg før jeg så at du hadde skrevet et nytt et. Ja, jeg vet godt at Familysearch kan inneholde tvilsomme (og, som i dette tilfellet, motstridende) opplysninger. Men det er ofte bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, ser du har funnet gode, gamle Henrik Henriksen (Svarteberg) i Lier, jfr. bl.a. innlegg 47624. Han, og broren hans, Erik, har jeg endel opplysninger om, men jeg tror neppe han er aktuell. Men, bevares, er du interessert, så send meg en e-post:agnatvig@lifi.no, så skal jeg sende det jeg har om ham.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Dette vet nok du mer om enn meg, jeg har meget begrenset kjennskap til slektsforhold i Lier. Fant forresten Henrik Henriksen akkurat i Finnemanntallet, som jeg har på bordet ved siden av min PC =) Ser av manntallet at han har 6 barn som ikke er nevnt ved navn, men jeg skal sjekke innlegget du nevner, om ikke annet så for moro skyld, hvis han er en usannsynlig kandidat som far til Jørgen Henriksen. Jeg går nok litt for raskt fram - og vi vet jo ikke en gang om det var Jørgen Henriksen som var far til våre Jørgenssønner og -døtre fra Øverby. Min unnskyldning er at det er lett å la seg 'rive med' =)mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Ja, det er veldig lett å la seg rive med, og intet er vel utesluttet hva gjelder opphavet til de vi leter etter? Dessuten var ikke veien lang fra Lier til Hole, noe mange inngåtte ekteskap bekrefter.Synes selv at 'finne-sporet' er interessant, for far sa at bestemor (født på Rørvika) var av finneslekt, men hittil har jeg ikke funnet ut av det, i motsetning til morsfamilien min, som også har finske aner.Vi får søke videre - skam den som gir seg!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Det er rette holdninga =) Leste forresten debattråden om Henrik Henriksen, og ble veldig nysgjerrig på om man nå vet navnene på alle barna hans, eller om det fremdeles er ett som er ukjent?For å spinne litt rundt dette med Henrik Henriksen, så var jo Henrik faktisk et vanlig finne-navn. Jeg stammer fra Henrik Henriksen Himainen i Trysil, og han var femte generasjons Henrik i sin familie! Så navnet i seg selv sier oss nok ikke så mye om opphavet.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

til innlegg 16: nei, desverre hva gjelder navnene. Den eneste vi kjenner med sikkehet, er Henrik Henriksen d.y., som nok ble født før kirkebøkene starter i 1672. Han døde i 1696, så de to du nevner i innlegg 9, er sønn og far - den eldre døde i 1699 (her er det mye feil på FS). Jeg TROR at min ane Steffen er en sønn, samt at Henrik hadde tre døtre, Mari, Marthe og Karen - men hittil er dette bare spekulasjoner, altså - intet håndfast bevis!Vi er ganske mange som gjerne skulle funnet ut av dette!!!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Dette utelukker i mine øyne ikke at det kan ha vært en Jørgen blant Henriks barn - for så vidt jeg vet så kalte man som regel ikke opp barn etter levende slektninger? Hvis vi går ut ifra at Henrik d.e. døde i 1699 slik det står på FS, ville trolig ikke Henrik d.y. kalt opp et barn etter ham mens han fortsatt var i live. Ellers skulle man jo tro at det siste barnet, hvis det var en sønn, ville ha hett Henrik etter sin farfar, iallefall hvis finske oppattkallingstradisjoner var de samme som de norske. Men så er det jo ikke sikkert at det var en sønn heller.. nei, her blir det mye spekulasjon! Men spekulasjon og deduksjon kan som kjent også føre til resultater.Men jeg må bare kontrollere at jeg har forstått riktig. Hvem er egentlig hvem av de to Henrik Henriksen'ene (født henholdsvis ca. 1600 og ca. 1620)? Det er vel den yngste som var nevnt i Svarteberg i Finnemanntallet, og som hadde seks barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Henrik den eldre, han med de 6 barna i 1686, er nok født mellom 1625-35, og døde i 1699. Sønnen med samme navn, giftet seg i 1690 og døde 6 år seinere.Er det virkelig ingen der 'ute' på nettet som vet noe konkret om den Jørgen vi så desperat leter etter.......Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Kan forøvrig nevne at Carl Axel Gottlund i 1821-23 fant følgende finske slektsnavn i Gunnarskog:Backman, Haikoinen, Hämäläinen, Härköinen, Kahilainen, Kart(t)uinen, Kavalainen, Kirnuinen, Kontinen, Liukoinen, Moilainen, Pennainen, Petolainen, Riekinen, Rintainen, Ronkainen, Räisenen, Rämäinen, Soik(k)ainen, Strand, Suhoinen og Uotinen.Og i Mulltjärn (Östmark):Haljainen, Häkkinen, Kaikalainen, Karvainen, Keppainen, Kiiskinen, Martinen, Nuualainen, Oinoinen, Rämäinen, Sikainen, Vaisinen og Vilhuinen.Kilde: Jan Myhrvold: 'Geografisk oversikt over finske slektsnavn på Hedmarks og Värmlands finnskoger 1821-23' (www.fennia.nu)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ok, da misforstod jeg. Det virker som om de oppgitte ca-fødselsårene på FamilySearch avviker ganske kraftig fra de faktiske. Men det er jo sånt en må regne med.mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, lette etter noe annet, og fant dødsfallet til Christen Jørgensen Øverby: han ble begravd i mars 1754, 54 år gammel, så rent aldersmessig 'stemmer han bra' som mulig bror av Ragnhild (og Børril?),hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Så bra! Det skulle vel ikke stå noe i begravelsesoppføringen som kunne lede oss på rett spor mht. foreldre? Men det er vel kanskje å være litt vel forhåpningsfull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hei,her var mye interessant stoff i denne debatten, blant annet litt om mine forfedre på Svarteberg i Lier, men det meste er ganske irrelevant i forhold til Øverby i Hole.Jeg slutter aldri å anbefale å bruke skiftene, og på Øverby var det flere skifter som dokumenterer slekten ganske godt. Viktigst i denne sammenhengen er vel skiftet etter Goro Torgersdatter, påbegynt 29/10 og avsluttet 29/11-1735. Goro hadde vært gift med Jørgen Mathisen, og de hadde 4 barn som overlevde moren, 2 jenter og 2 gutter. Sønnene var Christen og Nils, og av andre skifter ser vi at Christen overtok på Øverby og Nils kom til Moe på Røyse. De to døtrene var Borghild som var trolovet – ”fæstet” – til Anders Olsen Rørvika og Ragnhild som var gift med Ole Hansen – på det tidspunktet bosatt på Rytteraker.De gamle tingbøkene for Hole som er oversatt og utgitt viser at en som het Torger Øverbye var lagrettsmann gjentatte ganger utover på 1680- og 90-tallet, så det er vel naturlig å tenke at det var Goro som var datter på gården og Jørgen som ble gift dit annet sted fra.Når jeg nå ser på tidspunktet for Goros død – juni 1735 – er det jo unektilig nærliggende å tenke at det faktisk kan ha vært Jørgen Mathisen Øverby som var den enkemannen som ble gift i Lier i november 1735, spesielt hvis det ikke er mulig å finne alternativer for hvem Jørgen er i Lier. (se dabatt 51159, nevnt i innlegg 2 i denne debatten.)Hvis en skal mene noe om Jørgen Mathisen Øverbys herkomst, er det to spor som etter min mening peker i hver sin stikk motsatte retning. Det ene er hans bosted i det mulige 2.ekteskap, hvor han vel kom tilbake til Hole og bosatte seg på Krokskogen. Som sønn av en Mathis tenker jeg da finneslekt med en gang. – Men på den annen side så mener jeg å erindre at en artikkel i ”Ringerike” for mange år siden antydet at Jørgen Mathisen trolig kom fra Leine på Røyse. Og oppkallingsmessig er ikke det så helt utenkelig, for kona til Mathis Leine het Ragnhild Nilsdatter. Så her har dere noe å bryne dere på, jeg tror nemlig ikke de to alternativene er så lette å kombinere. Eller?Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Her kom Hole-ekspertisen som jeg håpet på, og innlegg 23 var meget oppklarende hva gjelder Ragnhild, Christen og Børril (så har vi dessuten litt å pusle med i jula, også, mht. til den godeste Jørgen og hvor han kom fra....)Tusen takk, hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ja, dette var etterlengtet feedback! Skal bli spennende å se om noen (av oss?) klarer å finne ut noe mer om Jørgens opphav.Mvh Brage, som akkurat har startet juleferien sin ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.