Gå til innhold
Arkivverket

[#55056] Barna til Jens Berg Pedersen, hvem var moren til barna?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jens Berg Pedersen hadde tre sønner, men hvem var mor til disse barna? Var det Kristine eller Karen Jonsen?Jeg har leitet i kirkebøkene for Askøy, men finner ingen døpte der! Er det meg som ikke er i de rette kirkebøkene?Jeg er takknemmlig om noen kan hjelpe meg å få stadfestet morens identitet!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har funnet tilbake til et tidlige innlegg hvor det i forbindelse med hans død sies at han etterlot seg enken Karen Jensen. Da er det muligens hun som er mora til barna og ikke søsteren Kristine?Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har hatt kontakt med noen i familien som mener at det er Kristine Jonsen som var enke etter å ha vært gift med Henrik Severin Knudsen, fra Askøy. Hun ble enke i 1900 og hadde sønnen Henrik, f.4.7.1900 på Askøy. Noen sier også at søsteren Karen bodde sammen med dem.Jeg har nå leitet meg gjennom mange kirkebøker i Bergen, Man kan ikke klare å finne hvor Jens sine barn ble døpt, heller ikke hvor og når de ble gift!Jeg er åpen for allmulig hjelp! Hadde håpet at jeg skulle kunne sende resultatet til familien til Jens i Nordland, men det mørkt ut!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Bare veldig kjapt innom dene debatten og så dette i FT for 1900. Mange sammentreff her med brukte fornavn etternavn og spesielt fødselsdatoen til Henrik. Noen du kan bruke videre kanskje? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Anniken Lindaas Kolstad! Ja, som du sier her var det mange sammentreff. Men 'min' Lars Johan Johnsen, (1844) ble gift 28.12.1877 med Guri Johannessen (1852) fra Vikøyri, Sogn og Fjordane iflg. Kirkeboken. Kristine (Kristi) ble gift 4.6.1899 i Domkirken, Bergen med Henrik Severin Knudsen, f. 11.3.1869 på Askøy. Han døde bare noen måneder før sønnen Henrik ble født.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi får prøve å ta dette litt systematisk;Altså; du er på jakt etter dåpen til brødrene Gerhard (Louis), Harald og Jens, født fra 1910-1913; I den rekkefølgen???Far: Jens Berg Pedersen, mor en av søstrene Karen eller Kristine (Kristi) Jonsen.Har du etternavn og bosted på de tre guttene, slik at vi kan få sjekket fødselsårene i dødsfallregistre?Kristi Jonsen har vært gift tidligere med Henrik Severin Knudsen, vielse Lenke 4.6.1899 i DK, Bg. De fikk en sønn, Henrik, f. el d. 4.7.1900; vet du Hvor???Vet du noe mer om Jens Berg Pedersen enn det du har funnet om bostedene, som var Follesø på Askøy, Fyllingsveien på Laksevåg, Haugeveien 35A, Sjøfarenes Aldershjem. Jens Berg Pedersen hadde en samboer, vet du navnet? Han var født i Salten i 1886 og bor som fosterbarn i Kvarsnes, Gildeskål i 1900.Er der andre opplysninger som vi trenger? Det viktigste er fødselsår og bosted på de tre brødrene, slik jeg nå ser det.En ting til, var Jens gift med barnas mor eller ikke? Vet man dette?Mvh Arnfrid i hjelpehumør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Og så har vi dette;Jens Berg Pedersen, død 23. juli 1954. Han var født i Salten 13. februar 1886, og etterlot seg enken Karen og to sønner. (Nedrebø)Med andre ord var en av sønnene døde før Jens, og Jens var gift med Karen, i hvertfall da han døde i 1954.Du skriver at sønnen Gerhard skal ha vært død før faren.Vet du noe mer om sønnen Gerhards etternavn og fødsels- og dødsår???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Legg inn desse også.Folketellinga 1900, innlegget til Anniken er nå blitt feil hos meg. Her er da Kristine Knudsen oppført som hustru til Lars Johnsen, mens sønnen Henrik står nederst i barneflokken. [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1301&kenr=129&bnr=0002&lnr=08>Lenke Her gifter Henrik og Kristi Johnsen seg i 1899 Lenke Her er da dødsfallet til mannen til Kristi LenkeSå er da mysteriet at Kristi er oppført som hustru til Lars Johnsen, siden han var gift med Gurine Johannesdatter Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det ser ut for at det er som følger, 1. lenke i (13);Lars Johnsens svigerdatter, Kirsti Knudsen (f. Johnsen) står oppført som hans hustru. Mens hennes sønn Henrik, f 1900, står oppført som felles sønn. Kirstis mann, Henrik Severin, f 1869 var død ved tellingne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Der var løsningen Arnfrid på Kristi i 1900-tellinga, ho er sjølsagt datter til Lars. Alltid greit å ha litt oversikt før ein går videre.Her gifter foreldra seg Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så skulle Kristi vært med i den kommunale tellingen i 1904, men jeg kan ikke finne henne. Faren Lars ser ut for å ha flyttet litt lenger bort i gaten, i nr 27, om det er han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Legger inn barna til Lars og Gurine (d sept 1900), så får vi se hva vi klarer å finne ut;Kristine Johnsen f 1876 Sogn NB gift med Henrik Severin Knudsen i 1899. Han døde febr 1900.Johannes Johnsen f 1878 Sogn NB Martin Johnsen f 1886 Bergen Johan Johnsen f 1887 Bergen Karen Johnsen f 1889 Bergen i Barnehjem i 1900Gustav Johnsen f 1891 Bergen Randine Johnsen f 1892 BergenHer er det god plass til flere barn mellom Johannes f 1878 og Martin f 1886.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WoW! Dette var aldeles flott! Arnfrid alt det du skriver stemmer. Det har jeg funnet. Men så begynner problemet. Makinsjef Jens Berg Pareli Pedersen dør 23.7.1954 i Bergen. Han hadde 3 barn: Gerhard Louis Pedersen, f.17.5.1910 (vet ikke hvor); dør 28.4.1932 ved drukning i Bergen; Harald Andreas, f. 6.7.1911 (er usikker på hvor), dør juni 1989 på Seim, Gift med Hanna Norbostad, f. 21.4.1913 i bergen; Jens Kristoffer, f. 16.5.1913 i Bergen, dør på Askøy 8.8.1982, gift med Signy Elisa Sørensdatter Avløp, f. 19.9. 1910 i Solund, Sogn og Fjordane.Disse opplysninger er i henholdt til opplysninger fra etterkommerne. Senest i kveld har jeg fått opplyst at det er Karen Berentine Jonsen, søster til Kristine som skal være mor til barna. Hun var født 24.8.1890, død i 1969, men at de ikke var gift men bare samboere. Da er det vel hun som flytter til Sjømannhjemmet sammen med Jens. Nedrebø sier samboeren uten å nevne navnet.Er det rart at jeg er forvirret når noen sier at det var Kristine som var moren, andre sier at det var Karen. Det er derfor jeg vil finne dette dokumentert i kirkebøkene, men til nå har jeg ikke klart det. Jeg har også fått opplyst i kveld at de bodde en tid på Årstad, før de flyttet til Laksevåg og at de også bodde på Askøy. Jens skal også ha kjøpt seg hus i Bergen. En sa at det var i Nygårdsgaten. Men det har jeg heller ikke klart å finne.Grunnen til at jeg ikke har gitt opp er at Jens er min tremenning og at slekten i Nord Norge ber meg finne opplysningene om han og hans familie.Tenk om det kunne bli julegaven til meg og min julegave til dem at jeg klarte å finne ut avdet!Derfor takker jeg på det hjerteligste for all mulig hjelp som jeg kan få!Med vennlig hilsenen frustrert Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.