Gå til innhold
Arkivverket

[#55061] Johanne Zypriansdatter f.ca 1761 (Mysen-Eidsberg)


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Johanne var gift med Hans Syversen Mysen (f.ca 1741) og mor til bl.a. Anne Hansdatter Mysen (1789-1831).Spørsmåler er da: Hvem er Johannes foreldre, og hvor kommer hun fra?Hun er vel datter av en Zyprian,et uvanlig navn, men dette er dessverre det jeg vet om henne.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

I følge FT 1801 finner jeg bare navnet Zyprian i Høland og i Urskog (Aurskog). Er det mulig at hun kommer derfra? I forhold til geografisk nærhet vil jeg kanskje tro at Høland er det mest sannsynlige.Er jeg fullstendig på bærtur, eller har dette noe for seg?Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Jeg ville sjekke kirkebøkene for Øymark i Aremark for ekteskap med Hans Syversen. En Johanne Cypriansdatter er døpt der 1761 som datter av Cyprian Helgesen fra Solerud og Johanne Jonsdatter Østbø. Se tråd 24230 angående disse. Mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

I min aneliste har jeg Johanne som datter av Cyprian Helgesen, levde ca 1708-1786, og Johanne Johnsdtr (d ca 1790). Syprian sønn av Helge Jensen Solerud og Barbro Nilsdtr. Johanne datter av Jon Olsen Østebo go Ambiørg Helgesdtr.Dette er data som ikke er detaljsjekket.Mvh Jarleif Nordheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Har funnet ei Johanna Cypriansdatter døpt 17.8.1761 i Øymark.Foreldre oppgitt som Cyprianus og Johanna Østboe. Det er vel mye som tyder på at det er rett person.Johanna finnes forøvrig på Mysen N. i FT 1801.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Bare hyggelig. Sånn fra en slektning til en annen. For jeg regner med vi er i slekt på et vis. Selv stammer jeg i hvert fall fra Ingebret Christensen Høies søster, Gunhild Christensdatter Rød. Hun ble gift med Johannes Thoresen Sammerud i Skiptvet, og er min oldemors farmor.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Jeg stammer fra Ingebret Christensen Høie og Anne Handatter Mysen (datter av Johanne Cypriansdatter) og deres eldse datter Ellen Sofie Ingebretsdatter Høie og Arne Tordsen Mysen (foruten en hel haug av andre i Mysen-Trømborg-området).DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Bare for å rette opp en skrivefeil: Anne Hansdatter Mysen døde i 1871,ikke 1831 (min feil).Det finnes forøvrig et bilde av henne i boka 'Høie-Mysenslekten' av Kristian Høie (utgitt i 1954)Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.