Gå til innhold
Arkivverket

[#55063] Hvor er Viksnes, Sta ? Hotel Central i Bergen


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter en kvinne ved navn Josefine Amundsen, gift Johnsen. Hun arbeidet i Bergen som Hoteljomfru på Hotel Central i 1898, da hun fikk sønnen Alfred Johan Johnsen med hotelltjeneren der ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7125&idx_id=7125&uid=ny&idx_side=-256>Lenke - dåp nr. 69). De var ikke gift da barnet ble født, men er det i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Kjellaug. Jeg ser av FT 1865 Lenke at Vixnæs (både gården og kobberverket) ligger i Avaldsnes hovedsokn, ikke i Kopervik. Jeg har bladd meg gjennom både Avaldsnes og Kopervik for å lete etter dåpen, men så langt ikke funnet den. Jeg synes det virker veldig sannsynlig at det er rette Viksnes som er funnet. Et kopperverk tiltrekker seg jo også mange 'midlertidige', så dette kan bli vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå også sett gjennom konfirmasjoner 1886-1891, og Josefine Amundsen/Amundsdatter glimrer med sitt fravær.Ved FT 1900 Lenke bare 2 år etter at Josefine får barn i Bergen) finner jeg en enke Janna Amundsen i Kopervik. Hun kommer fra Bergen, og kan vel være Josefines mor. Men det er en noe tynn tråd, gitt.Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det jo og mulig at Amundsen var familienavnet og ikke hennes fars fornavn.Det er faktisk lettere å finne folk som er föçdt för! Det er en Ole Amundsen f. 1835 på Avaldsnes i 1900 Lenke Men han har du nok sikkert sett.Men jeg finner heller ingen Josefine Olsdtr som har en far som heter Ole Amundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Ser i Bergen 1912 at her er Josefine Johnsen født 23/7-1875 på Wigsnes og at Mannen Alfred Johnsen født 18/9-1877 i Bergen, han er da skotøiarbeider og de bor Jernbanegt vestre 17, der bodde de også i 1910. De har barna i 1912:Alfred født 9/5-1898-Arthur 7/10-1901-Olaf 26/2-1907 og Udøpt 7/7-1910, ved fødselen til Olaf, er Josefine kaldt Andersen, og hvis du ser i KB Avaldsnes 23/7-1875 finner du Josefine Amalia født, og døpt 10/10 s.å. Foreldrene er: Værks Kristen Andersen fra Kongsberg og Martine Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk. Har du 1912-tellingen, for den er vel ikke på nett?? Denne Josefine fant jeg både dåp og konfirmasjon til i går kveld, det er jeg ganske sikker på. Lurer på hvor 'Amundsen' kom fra. Tusen tusen takk! Letingen går videre... Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det paret som fikk en datter på Avaldsnes i 1875, får allerede en datter her ved samme navn i 1871 (n° 74): LenkeDet som er interessant her er at alderen deres står, de er henholdsvis 38 og 40 år. Det passer med det paret jeg fant i Kongsberg. Han födt ca 1833 og hun et par år eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp funnet akkurat de samme. Ved Josefine (II)'s dåp i 1875 fortelles det også om alder: Far 41, mor 45, gift i 15 år. Et søk på Family Search forteller at paret fra Kongsberg giftet seg der 16.11.1861. Jeg er på full fart til Kongsberg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg kan spe på med noen opplysninger fra bygdeboka på Avaldsnes. Kristen Andersen f.1834 fra Saude i Telemark og Martine Olsdtr. f.1844 i Kongsberg. De hadde barna a)Anna Mathilde f.1862 g.m Severin Kverneland på Visnes, b)Andrine Olava f.1866, c) Marie Kristine f.1867,d) Oluf martinius f.1869,e) Josefine Amalie f.1871 og f) Josefine Amalie f.1875. Kristene r nevnt verksarbeider her på Visnes fra 1867. han er nevnt minerar i 1875. De to eldste barna er født på Kongsberg. Avaldsnes I, side 75, nr. 61. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt henger sammen med alt. Her er beviset på Kongsbergtilknytningen eldste datters dåp i Avaldsnes. Hun er født i Kongsberg: Lenke. Johan Arthur kommer også med bekreftelse fra bygdebok, som kronen på verket... Dette har jeg strevet med lenge, og takker varmt for hjelpen.Begeistret hilsen fra Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie Kristine er iflg hennes konfirmasjon i Avaldsnes i 1882 født i Kongsberg i juni 1867, men døpt i Avaldsnes i desember 1867. Da vet vi omtrent når familien flyttet. Videre fremgår det av hennes konfirmasjon at begge foreldrene er døde i 1882. Dette KAN jo være forklaringen på Amundsen. Navn etter pleieforeldre til vesle Josefine? Hun konfirmeres forresten i 1889 og bor da fortsatt i Vigsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.