Gå til innhold
Arkivverket

[#55073] Hjelp til Ordforklaring?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,jeg trenger hjelp til å forstå disse tidsangivelsene (hentet fra hjemstavnsforhør i 1858);'høst ved Vandretid''sidste Stierne'Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

'høst ved vandretid'= flyttedagen?Både sommerdag og Mikkelsmess 29. september var flyttedag for tjenere. ... www.almanakken.uio.no/temaartikler/merkedager_2000.html - 25kVigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt mer om sammenhengen;'nogle Uger før Michaelis s. A. da hun i sidste Stierne reiste til....''fra Michaeli 1857 til Paasken 1859; i første Stevne s. A. tog hun atter til...''Aars Høst ved Vandretid reiste hun til...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

'i første Stevne'I Bergen var det to stevner, ett før høysommer, da jektene fra Nord-Norge ankom med lastene sine, og ett om høsten. Norsk historisk leksikon angir at de reiste fra Nord-Norge i april-mai for å nå første stevnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hvis du referer til personer som var i et ansettelsesforhold, er jeg temmelig sikker på at 'vandretid' viser til de dagene tjenestefolket kunne slutte i tjenesten, 14. april, mikkelsmess 29. sept. eller 14. oktober. Hvis det er 'reisende' eller 'fanter' uten arbeid, er det vel mulig at de hadde en vandretid om våren og en om høsten.Hvis ikke 'stevne' henspeiler på Bergensstevnene, er det kanskje en annen mulighet, at personene som skal avhøres, er 'stevnet' én til flere ganger.For at vi kan se sammenhengen, kan du jo sette inn sidetall til forhøret.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Dette er jo tjenestepiker så da er det disse faste flyttedagene det er snakk om, hvor de kunne slutte i tjenesten.I saken i første lenken viser 'første Stevnen' (litt uvant endelse på ordet i bestemt form) til at hun reiser til Nordland, nevnt to år på rad. Saken i andre lenke med uttrykket 'Sidste Stevne' er knyttet til at hun på den tiden skal reise til Lofoten. Min konklusjon er da at 'Første' og 'siste stevne' må være disse Bergensstevnene. Jeg har bare resonnert meg fram til løsningen. Det er fint om andre som kjenner Bergen og arkiver derfra, kan bekrefte dette.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

For å finne ut dette med 'Stevne', slo eg opp i Ivar Aasens 'Norsk Ordbog':Stemneferd, f. Reise til et Møde (Marked, Handelssted). Særlig om Nordlændingernes Seilads til Bergen. Oftere Stemnereis, f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.