Gå til innhold
Arkivverket

[#55074] Prest Krisian Egeland, født 1844 - Prest Nedre Stjørdal 1877-1881


Gjest Ragnhild Vestby
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Vestby

En slektning i Los Angeles, har spurt om jeg kan finne noe om ovenevnte prest Kristian Egeland. Hun skal være i familie med han. Jeg vet faktisk ikke hvor jeg skal begynne å lete. Noen som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Vestby

Tusen takk, alle sammen. Nå mister jeg snart oversikten, he,he!! Jeg må systematisere litt. Alt dette passer med de få stikkordene jeg fikk i Los Angeles. Skal skrive julebrev til vår slektning og da er det hyggelig å fortelle at vi har funnet hennes bestefar og bestemor,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Vestby

Hei igjen! Ja nå har jeg funnet samtlige barn til Kristen Egeland fra 2 ekteskap. Det jeg leter etter n¨å er når datteren Ragnhild Egeland (f.1880) og hennes stemor Anne (født 1862) emigrerte til USA. Må være etter 1901, da Kristian døde det året. Ragnhild giftet seg i Nord Dakota i 1909 med Niels Nelson (født i USA). De bodde i Kristiansand da Kristian døde. Jeg har søkt de basene jeg kan finne på emigrasjon fra 1902-1909, men klarer ikke å finne noe om dem. Jeg skal ikke plage noen av dere, men. men kanskje en som ikke er opptatt av julestria har tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Vestby

Yes, mam. Men takk for linken til Moss. Den viste jeg ikke. Tanpen brenner, da har hun antagelig ikke reist fra Kristiansand sammen med moren til USA. Kanskje hun reiste alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Vestby

Hjertelig takk CarsteN! Dette var flott jobba. Nå kan jeg skrive julebrevet til Los Angeles. Til dere alle EN RIKTIG JUL JUL!Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Kristen Olsen Egeland blei født 2. okt 1844 på Eikeland (Egeland) i Vennesla (Øvrebø prestegjeld) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051221010586.jpg>LenkeForeldrene Ole Olsen Egeland og Inger Johnsdatter Ås blei gift 19. juni 1834 i Birkenes kirke LenkeDet er ikkje langt over heia fra Eikeland i Vennesla til Ås i Birkenes LenkeOle Olsen Egeland var 22 år i 1834. Det er nok farfar Ole Olsen som er 25 år på Eikeland i FT-1801 LenkeBror til Kristian, Ole Olsen, f. 1835, på Eikeland i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Vestby

Hei Harald! Kjempebra. Jeg har notert alt dette også i nytt julebrev til hans oldebarn (nå 92 år gammelog sprek som en gyngehest). Jeg vet han var prest i Nedre Stjørdal 1877-1881, deretter Klepp på mJæren fra 1882-1994/95? da han flyttet til Kristiansand og ble antagelig pensjonist. Jammen er det morsomt å lete slik, men fy så lang tid det tar (åsså midt i julestria da!!) Ragnhld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Nå etterpå ser eg at også student Kristen Olsen (22) er heime på Eikeland i 1865. Det kan virke forvirrande med navnevariasjonane Christen / Kristen / Kristian. Men det er ganske sikkert samme person. I Vennesla bygdebok husker å ha lest at den lokale uttalen av navnet Kristian var Kristjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.