Gå til innhold
Arkivverket

[#55090] Tippoldeforeldre fra W. Kjelling i Gildeskål. Hvem kan finne info.?


Gjest Grete Steigberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Steigberg

Navnene er Isak Andreas Pedersen og Mette Christianna Johannesdatter. Finner dem i folketellingen fra 1801. Begge er sannsynligvis født i 1818, men ønsker gjerne å vite noe om hvem deres foreldre var etc. Synes det er vanskelig å lese noe ut av de skannede kirkebøkene. Kan noen hjelpe? Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hvis de er med i FT 1801, så er de vel neppe født i 1818 :-)Jeg har CD-ROMer med 'Skifter i Salten' og 'Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål' hjemme, så jeg kan ta en titt i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Skifte etter Isak A Pedersen, Gaardmand, Kjelling Ytre i Gildeskål åpnet 17/9-1867, internt skiftenr. 15813.Arvingene var:- enke Mette Kristine Johannesdatter Kjelling Ytre- sønn Peder Schjelderup Isaksen, 5 år- datter Johanna Pernille Isaksdtr- datter Lise Christiane Isaksdtr- datter Anne Margrethe Isaksdtr, 18 år- datter Masine Petrine Isaksdtr, 9 år- verge for barna var skipper Johan Helgesen, Kjelling----------Skifte etter Peder Isaksen, Kjelling i Gildeskål åpnet 7/9-1838, internt skiftenr. 4255.Arvingene var:- enke Anne Pedersdatter (verge: Ingebright Eide, Sannes)- sønn Isak Pedersen Kjelling (verge: Hans Hansen Nygård)- sønn Johan Pedersen Kjelling (verge: Lars Christian Arentsen)- datter Maren Pedersdatter, g.m. Hans Jørgensen Kjelling- datter Edit Pedersdatter Kjelling (verge: Hans Hansen Nygård)- datter Pernille Pedersdatter Kjelling (verge: Hans Hansen Nygård)---------Skifte etter Isach Pedersen Kjelling i Gildeskål åpnet 27/1-1789, internt skiftenr. 14728.Arvingene var:- enke Agnetha Olsdatter Kjelling (verge: lensmann Ole Sandberg)- sønn Peder Isachsen Kjelling- datter Else Iscahsdtr Kjelling- datter Lisbeth Isachsdtr Kjelling- datter Sara Isachsdtr KjellingAlle barna umyndige----------Mette Kristine Johannesdatter er kanskje den som er nevnt i...Skifte etter Johannes Pedersen gårdbruker på Gjeldstad i Gildeskål åpnet 13/4-1834, internt skiftenr. 2965Arvinger:- enke Anne Catharina Helgesdatter Gjeldstad- datter Mette Christianna Johannesdatter (verge: Ole Johan Hansen Indyr)------------Det ser ut til å finnes flere opplysninger i skiftene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Dette var helt fantastisk!!!Skulle det finnes ennå mer informasjon om slekta er jeg selvfølgelig lutter øre:)Tusen hjertelig takk Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Først - til redaktørene: Kan dere flytte denne tråden over i Brukarforum. Det er størresjanse for å få flere deltakere der.-----Her der det jeg har funnet så langt. Det finnes mer, så jeg anbefaler deg sterkt å kontakte DIS Salten for å kjøpe de to CD-ROMene 'Skifter i Salten' og 'Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål'. Det kan være en del feil og mangler i den siste, men den gir allikevel viktige ledetråder!1. Flere Isaksønner og/eller Isaksdøtre på KjellingFORELDRE2. Isak Andreas Pedersen, f. ca. 1818; g. 29.12.1845 i Gildeskål Kirke (se nr. 18 her[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15744&idx_id=15744&uid=ny&idx_side=-274>Lenke) m.3. Mette Christianna Johannesdatter, f. 2/5-1819 (Støver). Bosatt på Vestre Kjelling i1865 - seLenkenr=220&personpostnr=1376#nedre Ved vielsen blir det oppgitt at han var født på Kjellingsom sønn av Peder Isaksen og hun var født på 'Jælstad' som datter av Johannes Pedersen.Deres første barn, Johanne Pernilla, ble født 9/6-1846 på Yttre Kjelling, se nr. 27 herLenkeBESTEFORELDRE4. Peder Isaksen på Kjelling, f. ca. 1779 (Støver), d. 18.04.1838, 66 år gl. (nr. 23 herLenke), skifte åpnet 7/9-1838 (#4255), g. 23.11.1806 (begge på Ytre Kjelling - nederst tilhøyre her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Grete Steigberg

Takk for all hjelpen du har gitt:) Ha vært i hi i julen, og ikke fått med meg den siste mailen før nå nylig.Skal forresten forsøke å skaffe meg de CD'ene du nevner fra DIS.Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.