Gå til innhold
Arkivverket

[#55091] Nytt mysterium i juleinnspurten!


Gjest Wenche Farstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Farstad

HeisannIkke før er ett 'mysterium' løst, så dukker det opp et nytt:-)Er det noen som kan hjelpe meg med følgende: Haaken Hansen Rustan(d) f. ca. 1834, Eker. I ft 1865 står han reg. med bostad gnr. 137, på Haugene, Kongsberg. I familien er også konen Anne Sofie Thorstensdtr, og døtre Hanna Marie Rustand, 5 år, fødested Eker, samt Thea Kristine, 1 år, fødested Kongsberg. Konen Anne Sofie finner jeg død 14. feb. 1866, Kongsberg.I 1874 er Haaken i Sunndal, og får da sønnen Peder med pike Sigrid Olsdtr. Gikling. Haaken står da oppført som 'oppsynsmann ved veiarbeide'. Finner ikke Haaken etter dette, og Peders familie har også prøvd å finne ut av denne 'gåten' tidligere uten hell.MEN, derimot, i ft 1900 finner jeg følgende; I Kristiania ei Olava Jonasdtr. Rustand, alder 52, fødested Sundal, og som der står som besøkende. På samme adresse finnes det også en Emil H. Rustand, f. 1880, fødested Øvre Eker. Går jeg på Eker, finner jeg Hans Rustand, kone Olava Rustand, men ikke med fødested Sunndal. Denne Olava er også født i 1847, men... Kan disse to Olava være en og samme person? Eller er det to forskjellige? Og kan det være en tilfeldighet at to fra samme plass(Sundal) kommer bort i navnet Rustand fra samme plass?Det som har slått meg, er at Olava Jonasdtr. Rustand muligens har kommet 'bort i ' Haaken Rustand, og blitt gift med han..Er det noen som vet noe om denne familien, eller på annet vis kan hjelpe? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg bare brukt FS her:Haagen Hansen og Olava Einarsdatter fikk barna: Emil Andreas 20/4-18/7 1880 Fiskum i Eiker og Nils Martinius 20/2-13/5 1883 Fiskum. Det er vel kanskje denne Emil du har funnet i 1900. Det kan jo se ut som det kanskje er feil etternavn på Olava en av stedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Nederst på denne siden ser du ekteskapet mellom Olava Einersdatter og Ingebret Kristensen på Fiskum i 1895. Begge har vært gift før. Hun er f. 1851 i Sundal. En av forloverne er Emil Haakensen Rustand.LenkeHun er for øvrig oppført i FT-1900 som født i 52 (1852), det er ikke alderen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Her er dødsfallmeldingen fra lensmann i Fiskum: Gbr. Haakon Hansen Rustand er død 23/9 1891, 55 år gammel. Enke Olava Einarsd. 1.Emil Haakonsen, 11 år 2.Nils Haakonsen, 8 år Barn i tidl. gifte: 1.Hanna g.m. Olaus Kristiansen, Dalsrud i Sande 2.Thea g.m. Karl Olsen Thorrud i Hof

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Her er dødsfallmeldingen fra lensmann i Fiskum etter Olava Kristensen Rustand som dør 15/12 1911, 59 år gammel. Enkemann Gbr. Ingebreth Kristensen Rustand Barn av dødes 1 gifte: 1.Emil Haagensen Rustand, Asker 2.Nils Haagensen Rustand er død i Amerika Efterlater sig enken Flora med en gut ca 1 år, adr. Danglos?,AlaskaEllers kan jeg bekrefte at det var 2 forskjellige Olava på Rustand i 1900. Den andre var Olava Klausd. g.m. Hans Pedersen Rustand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Hei,heiSer at Haaken og Olaug/Olava faktisk giftet seg i Sunndal i 1876, og dette var litt av en overraskelse for Peders familie! Haakens barnebarn prøvde flere ganger å finne familien, uten resultat, men nå har de jo masse å jobbe med!! Selv om barnebarna er døde nå, er det jo etterkommere etter dem som også har prøvd å lete, uten hell..Nok en gang, takk!!!:-) Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Wenche!:-) Måtte bare legge fra meg julekortskrivinga litt:-))) Ser at Haagen og Olaug, samt hennes foreldre og søsken flytter til Oppdal i november 1876Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.