Gå til innhold
Arkivverket

[#55100] hjelp til tyding av kirkebok for min tippoldemor


Gjest Inger Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Marie Næsset

Olava OLsdatter var min tippoldemor.Klarer ikke å tyde hva som det står på navn på moren og faddere. Nr. 5, folio 118-119, Borre 1815-1851. Håper noen kan hjelpe meg så jeg kan komme videre. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Fant ikke ut av det selv heller meni minsitrialbok for Borre 1815-1851, folio 70-71, nr. 35 finner jeg Olava. Klarer heller ikke her å tyde hva som står. Tusen takk for hjelpen! Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Dette er det jeg ikke klarer å tyde. Vet det står Olava Olsdatter og far Ole Christophersen men der stopper det for meg. Lurte på om det stod at han var en gift mann men vet ikke. mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg leser fra ministerialboka: Pigen Anne Katrine Olsdtr. som udlagde til Barnefader da værende Ungkarl Ole Christoffersen nu gift Mand paa Aasgaarden. Faddere: K. Sophie Christiansdtr, P. Helena Christiansdtr, Povl Hansen, Jacob Jacobsen.Fra klokkerboka: Ole Christophersen Pigen Anne Katrine Olsdtr. fra Aasgaardstrand. Faddere: Sofia Christophers, Andrea Christensdatter(?), Peder Andreasen, Paal Hansen, Jacob Jacobsen fra Aasgaardstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Foreldre:Klokkarboka: Ole Christophersen Pigen Anne Katrine Olsdtr fra Aasgaardstrand. Viss teksten på linja over namnet hans høyrer med, kan det stå 'Lodsen' - usikker.Ministerialboka: Pigen Anne Katrine Olsdtr ..... udlagde til Barnefader Ungkarl(?) Ole Christophersen nu gift Mand .... Aasgaarden.Eller har eg lese feil (Årgården) ? Stemmer det med lokale gardsnamn?mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Hjertelig takk for hjelpen! Nå sitter jeg å under på om det var disse to foreldrene som giftet seg eller om Ole giftet seg med noen andre? Dersom han var gift så var det jo rart om han giftet seg igjen. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De var begge ugifte da Olava ble unfanget, men han giftet seg en eller annen gang i de påfølgende 9 mnd. med en annen enn barnemoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen dette var spennende. Da er det bare å lete videre etter moren til Olava. Søsken kan jeg vel bare finne som eventuelle halvsøsken. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Etter å ha studert det som jeg klarer å tyde på denne lenken blir jeg mer og mer nysgjerrig. Min farmor som jeg har lett etter i lang tid ble døpt i Horten. Dette har jeg funnet i kirkebøkene for Horten ogsø. På vielsesattesten hennes står det at hun var født i Hyllested i Danmark men er det ikke Hyllested det står på denne Ole Christophersen også. Dersom noen kan hjelpe meg å tyde alt som står på denne lenken ville jeg blitt kjempeglad. Nesten en julegave på forskudd! Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

ArildKlarer du å se hva som står som opplysninger i feltet til høyre. Lurer veldig på om det kan være noe som kan knytte denne Ole . Inger Marie På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Brudgommen står oppført som Ungkarl Ole Xstophersen Ascherød af Hillestad 32 Aar gl. Da er det nok han vi finner på Askerød, Hillestad sogn i Botne i 1865: Lenke(Helt til høyre står det at brudgommen har hatt 'de naturl: Kop:' - de naturlige kopper, mens bruden var vaksinert av madame v. Cappelen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Hjertelig takk for hjelpen. nå tror jeg at jeg er nærmere en løsning på farmor som skulle komme fra hyllested i danm ark. Lurer nok på om ikke det er en feil i vielsespapirene og at hun bare har bodd i danmark. mvh. inger-marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Olava var gift med OLaus OLsen fædt 15.07.1822 i Våle. (Våle 1814-1824, folio 132, nr. 22). Foreldrene hans het OLe Jakobsen og Marthe Christensdatter fra Borre, født 1772. Skjønner ikke hva det står for andre opplysninger under disse foreldrene. Håper virkelig noen vil hjelpe meg! KLarer ikke å komme videre. På familysearch finner jeg en Ole Jakobsen som skal ha giftet seg ca. 1793 i Våle med en Marthe Christensdatter. Dette får jeg ikke til å stemme da jeg trodde Ole var en gift mann da han fikk OLaus. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Permanent sidelenke: LenkeDet er side 138-139, ikke 132Nr 22 - Dåp 15. juli, Olaus Olsen - hiemmedøbt 17de JuliiModeren ere ugifte Marte Christensdtr som kom hid i Besøg, og andkom i Skjerpestuen (under Mel.??) Bagstevold. Under forrætning i Kirken udlagte som Barnefader gift Mand Ole Jacobsen, ??? som Arbeidsmand i Holmestrand.Faddere: Marte Christofersd Skierpe, Anne Kirstine Christensd Hjelmtvet, Ole Olsen Skjerpe og Christopher Pedersen RyguægteHun var tydeligvis allerede gravid da hun kom til bygda på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen! Dagen har gått med til familiebesøk og rydding. Slektsforskning har derfor måttet vike. nå sitter jeg å lurer på hvrodan jeg skal klare å finne Ole Jacobsen og når han skal være født? Det blir nok ikke lett når det ikke står noe gårdsnavn på ham. Kanskje jeg må se i bygdebøker for Vestfold? Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.