Gå til innhold
Arkivverket

[#55111] Soldat Knut Eriksen (1770-1851), gift i Furnes


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Jeg leter etter opphavet til Knut, som ifølge bygdeboka for Furnes giftet seg den 18. 10. 1805 med Lisbet Larsdatter Gudsås vestre. Før dette skal han ha vært soldat, men bygdeboka sier ingenting om hvor han kommer fra. I lysningsoppføringen (Vang 1734-1809, Lenke) står han benevnt 'Gushuus', men dette skal vel være Gudsås. Ingenting blir sagt om noen tidligere soldatkarriere.Knut skal ifølge bygdeboka ha vært født ca. 1770, og jeg finner 2 mulige kandidater i Hedmark: en Gaardbeboer og færgemand på Grindahlen i Elverum (f. 1771), som er gift, og en på Berg i Øyer (f. 1770), som er ugift (mer sannsynlig). Ellers finnes det en Knut Erichsen, dragon, i Rælingen (Fet prgj på Romerike) som er f. ca. 1768, foruten et par stykker i Nord-Gudbrandsdalen (Vågå og Lom) som jeg regner som usannsynlige, men hvem vet.Er det noen som vet noe om de ovennevnte kandidatene og kan bekrefte eller avkrefte en mulig kobling til Furnes?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Var han på Gudsås i 1801? Jeg fant ham ikke der i folketellingen. Ja, det ville jo være mest nærliggende å tro at han var fra Furnes. Kan du legge inn lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Joda, det må nesten være det. At det går an å overse ham! Vel, da spør jeg om det er noen som kjenner opphavet til denne Knut?mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Kanskje? Hof ligger jo et stykke unna, og jeg vet ikke hvor stor trafikken var mellom Solør og Hedemarken. Men det kan kanskje noen andre svare på, som kjenner forholdene bedre enn jeg? Hvis Knut var soldat, er det vel sannsynlig at han hadde reist en del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Den Knut du viser til, Gunn, ser ut til å være sønn av Erik Knutsen og Anne Arnesdatter, gift 13. juni 1753 i Hof. Hvis noen der ute kjenner noe mer til dette ekteparet hadde det vært interessant å få vite litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Kan i farten ikke huske noen andre fra Hoff på denne tida. I og med at han var soldat, kan han ha fulgt et befal, men da må det bevis til. Ellers var soldatjobbene populære. De gav inntekt og da var det meget lett å rekruttere lokalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan denne karen også være en mulig kandidat?LenkeHer er listet opp en rekke barn av dette ekteparet om du klikker på familie. Vet ikke om det kan være til noe hjelp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Jeg uttrykte meg kanskje uklart. Når jeg sier at det 'like gjerne kan være den ene som den andre', mener jeg ikke noe annet enn at jeg ikke har større grunn til å tro at person A er identisk med person B, enn at han er identisk med person C, basert på det kildematerialet eller de indisiene som er tilgjengelig for meg. Jeg 'velger' ikke ut vilkårlige personer til forfedre, og det håper jeg ingen andre gjør heller (selv om det må være lov å spekulere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Kanskje er det mulig å undersøke i Odalen hvor Knut Eriksen ble av? Det samme for Hoff. Det er vel b-bøker der også? Og folketellinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Kan jo alltids se hva som finnes på Statsarkivet i Hamar. Skal man ta utgangspunkt i bygdebøkene bør man vel vite hvilke gårder disse Knutene kom fra, og det framgår ikke bestandig like tydelig av oppføringene på FS. Men jeg er fristet til å prøve å lete litt, sånn for sikkerets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(13) Dette paret som du har funnet her med en sønn Knut er en konstruksjon, som vi finner mange av når man søker i denne basen. Dette paret har ikke bodd i Sør-Odal, har heller ikke noen sønn Knut. Erik Halvorsen var født på Holer i Vinger (Vinger b.b. I s.492) og Lisbeth i Tomteberget (Vinger III s.535)Lisbeth døde i 1763, Erik omgift i 1764 m. Eli Henriksd. Har sjekket kirkeboka for Strøm i Sør-Odal. Dette til orientering: Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.