Gå til innhold
Arkivverket

[#55112] Bakselabakkene i Sør-Fron


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Hvor ligger de og hvorfor har de dette navnet? Skjønner at det har med gamle dagers heste-transport å gjøre men hva var typisk for bakken? Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Reidar Jeg mener dette er på veien til Gålå fra Harpefoss, På veien ovenfor Baukhol er det noen bratte heng som kalles bakselabakkene. Disse leita vel på bakselaen på hesten, spesielt i nedoverbakke. Far min mista bremsene på bilen en gang for lenge siden, og det gikk åt skogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Bakselen er en 'hjelp' for hesten i nedoverbakker. Når doningen bak skyver på så kan hesten bedre 'bremse' med hele kroppen når den har baksele. Ellers ville trykket komme bare på forselen ved festet av skjækene i orene og presse selen framover. Annen hjelp til å bremse med der det var veldig bratt var å spenne kjetting fast under meiene, eller henge en liten granbuske etter doningen med toppen framover så greinene bremset mest mulig. Hestehilsen fra Ruth på Trysil-stallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til dere alle tre for greie svar, både om lokalitet og forklaring på navnet, og artig at det også fantes i Rendalen. Far kjørte jo med hest så jeg burde egentlig vite delene i seletøy jeg også men det går i glemmeboka. Det er ellers sikkert mange navn rundt om kring som har relasjon til seletøy. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

No har jeg fått bekreftet min mistanke om at de tok av bakselen når det ikke var bruk for den. På austsida av bygda, oppe på Riv-åsen, var det et gammelt tre, rimeligvis ei furu, som fekk namnet baksele-kraggen. Der hengte kjørerene att bakselen og sette den på att når de kom att med lass. Da vart det nok nødvendig med baksele, for veien ned til gardene i Tylldalen var både lang og bratt. Veien, eller veiene videre austover frå Rivåsen gjekk på flatt lende eller unnabakke, så da hadde de ikke bruk for det ettelatte seletøy før de på eftasida var tilbake ved samme kraggen.Heime på Øverby, ved jordarbeid vår og haust var det også vanlig å kjøre uten baksele. Mvh. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Tore! Ja vel, det var slik det fungerte? Jeg har da liksom glemt mye av dette enda jeg er vokst opp med hest. Men det var vel slik hos oss også at bakselen vart plukka av i sommerhalvåret, og var vel trolig påmontert under mosekjøring og tømmerlunning på vinteren. I dag brukes vel hest stort sett bare til enkle oppgaver og da er kanskje ikke baksela`n så aktuell. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hallo Reidar. Bakselen er nok like aktuell i bratte nedoverbakker i dag også. Navnet Baksælabakken går vel fram av det vi har sagt så langt. Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen! Da er nok det meste forklart rundt lokaliteten og bakgrunnen for navnet, og takk til dere alle for responsen. Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.