Gå til innhold
Arkivverket

[#55114] Lasse Olsen Helset(h),f. 1812/1813-Nedre Helset? -Tresfjorden


Gjest Kari Ranheimsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Ranheimsæter

Min tippoldefar var Lasse Olsen Helset, gift med Inger Anne Andersdatter. Hun var fra Veøy, om ham vet jeg ikke mye. Han hadde en bror som barnebarna kalte farbror Bjarte. Lasse og Inger Anne hadde 6 barn, og de flyttet etter hvert til Ålesund, der min oldefar Ole ble født i 1849. Andre barn er Marit, Nils, Anton, Ingeborgog Gurianne(?). Jeg søker Lasses bakgrunn, foreldre, søsken, fødested. Kari R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Tror nok det er han som gifter seg her,siden hans fru skal hete Madsi Rasmusdatter:(h.side) Lenke Fant vielsen til den andre Ole Lassesen på side 116.Men siden det ikke står fødselsår her er det jo umulig å vite hvem av brødrene som giftet seg først,Ole f. 1779 eller Ole f.1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

I 1814 er det født tvillinger på Nedre Helset slik jeg kan tolke det med foreldre Ole Lassesen og Gjertrud Bjertesdtr.Lasse og Nils.LenkeKan dette være rette folket?Helset hørte til Sylte Sogn (Nå Tresfjord) og var grensegard i sognet. Fra 1818 er det egen kirkebok for sognet(Veøy-Tresfjord). Men Vestneskirka rett over fjorden var nok også mye nytta.vh HelgeVi har dessverre ikke bygdebok for denne del av Vestnes Kommune ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Oj,da har begge brødrene Ole kalt en sønn Lasse !!! Ja,da får du et problem med å finne ut av dette.Så nemlig at den ene ble gift med ei Gjertrud Biartesdtr.Og når den ene Lasse blir døpt i 1813 og den andre i 1814 skal det nok ikke bli enkelt å vite hvem det var som senere ble gift med Inger Anne Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.