Gå til innhold
Arkivverket

[#55115] 'gamle' sykdommer


Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Leser i bøker fra gamle dager og kirkebøker. Ofte står det vattersott, svekk og andre for meg mystiske sykdommer. Hva var det for noen sykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også at vattersott var vann i kroppen. Men kunne de DØ av det da?Er det andre sykdommer som jeg har glemt her? Hadde vært gøy å vite hva de forskjellige sykdommene her og hva de var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Vattersott kan ein døy av, og døyr av. Vatn i kroppen er vel normalt ikkje så farleg, men så vidt eg forstår kan vatnet finn vegen ut frå blodårane kvar som helst. Skjer det i lungene (lungeødem) kan du framleis døy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Litt utfyllende: Væskeansamling i kroppen eller ødem er sekundært til 'noe annet' Bl.a. kan hjerteinfarkt med pumpesvikt,oversette klaffefeil eller nyresykdommer føre til lungeødem eller/også perifere ødemer i bena (prøv selv å trykke inn huden i ankelhøyde ved slutten av lange flyreiser.) Proteinmangel, alvorlige infeksjoner eller kreftsykdommer kan også føre til (lunge)ødem eller ascites=væseansamling i bukehulen. Mao, ødemer forårsakes av noe, men i kirkebøkene oppgis ofte vattersott som dødsårsak fordi det kunne observeres utenfra lettere enn det 'innvendige' som forårsaket ødemet. I dag er det ikke 'tillatt' å dø av 'ødem' bortsett fra lungeødem, men den sykdommen som førte til at pasienten fikk ødem/ascites, skal angis på dødsattesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Bjørg Hukkelberg

Radesyken var en kronisk hudsykdom kjennetegnet av de ”Bylder, Knuder, Skjæl og Skorper” som Pavel nevner. Den angrep først og fremst armer, bein og ansikt, men kunne også angripe knoklene og skape leddplager og misdannelser.Og selv om man faktisk ennå ikke er helt sikker, anser man det som en form av kjønnssykdommen syfilis.Radesyken har fått sitt navn fra et lokalt ord rundt Flekkefjord, og vil omskrevet bli noe sånt som ”sykdom som gjorde stygg eller ond”. All grunn til å støtte Pavels ”væmmelse”, med andre ord.Kopi fra 'Norges første doktorgad'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.