Gå til innhold
Arkivverket

[#55118] Oppslag i bygdeboka for Nes i Hallingdal. Margit Torsdatter


Gjest Alf Thore Skinstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.I følge bygdeboka for Flå i Hallingdal skal Margit Torsdatter være fra Nordre-Li (Nesstugu), Nes. Hun var født i 1752. Er det noen som kan gjøre oppslag for meg?Jeg har leita igjennom kirkeboka for 1752, men jeg har ikke funnet henne der.Hun giftet seg i 1780 i Flå, og da står det Gulsvik som oppholdssted.Lenke Nr.2 Nesten nederst på høyre side.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Hei. jeg går ut ifra at du har lest bygdeboka for Flå under Leknes Roverud side 592, men jeg tror du har tolka boka lite grann feil. Det vae ektemannen Knut Gjestsen som var f. i 1752. Der står ikke når Margit var født, men jeg har gjordt oppslag i Gards og Slektshistorie for Nes bind I side 381 under Nesstugu. Der står det at Margit var f. i 1748 d. 1820. Ser ut til at hun var yngst av 6 søsken.Østro gir mange greie opplysninger om disse under Nesstugu. Du bør kanskje låne boka?Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Takk. Når jeg blir gjort oppmerksom på at jeg har lest feil i Flåboka ser jeg det.Jeg skal høre på bibloteket om dem har boka, eventuelt på fjernlån.Igjen, TAKK for opplysningene, jeg har leita lenge etter henne.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helen Johanne Berget

Hei Alf ToreHar opplysninger om Margit Torsd. Nesstugu søre Nordre -Li/Lie Hun var datter av Tor Knutsen nordre Trøstheim f.1704 d.1751 gift 1738 i Flå med Ragnhild Amundsd. nordre Heia Flå f. 1712 d.1766 Tor og Ragnhild var 3.menninger,og fikk kongeløyve 17.okt for å gjifte seg.Slektskapet går tilbake på 2 besteforeldre, som var søsken fra VeBarn: i Ragnhild Torsd.f. 1739 d.1797 på Haugerud i Hof ug. i 1782 var hun i Lier Skifte 1799 i Hof ii Jøran Torsd. f.1741 d.1782 gift 1782 i Lunder med Syver Madsen Sønsteby Flå Bodde på nordre Sønsteby iiiHælgæ/Helga Torsd. f.1743 d. 1805 gift 1771 med Eilev Halvorsen Gire bodde i Djupedal (under Nesstugu) iv Mari Torsd. f.1745 gift 1771 med Henrik Endresen Hovtuneie Fra Krusedokken i Gol v Knut Toresen f.1747 d. 1817 iv Margit Torsd.f.1748 d.1820 gift 1780 i Flå med Knut Gjestsen Haugen Strømsoddbygda f.1752 se Roverud u/Leknes i Flå bodde i nedere Nyhusi Strømsoddbygda Skifte i 1795 2 døttere levde da Attgifta med enkemann Jon Eivindsen fra Strømsoddbygda (d.1826 69 år Hadde to barn sammen Se videre på side 381 Gards og slektshistorie for Nes Hallingdal VH Helen f. Monsen Geithus Jeg er gift med Einar Berget Fra Liodden Nes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Takk for nyttig informasjonen. Jeg venter på Nesboka fra bibloteket. Dem hadde den ikke, så dem måtte skaffe den først. Dem regnet med at den skulle komme i begynelsen av januar.Når jeg får stt i den skal jeg vurdere om jeg skal kjøpe den selv.Margit hører med til både min kones og mine aner. Det viser seg at vi er syvmenninger. Det kommer til å bli spennene lesning.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.