Gå til innhold
Arkivverket

[#55119] Peter Andreas Berg f. 1823 i Bodø


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

Ole Pedersen Aasen ble 15.11. 1821 viet til Øllegaard Hansdatter ibid. i Bodø. Deres sønn Peter Andreas ble døpt 26.01.1823. Peter Andreas kom senere til Tromsø og er der i ft. 1865 skrevet som arbeidsmand Petter Berg 43 år f. i Bodø g.m. Johanna Zacariasdatter 29 år f. i Nordlands Amt. Noen som har data på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Nei, det er et spørsmål midt i blinken. Jeg er ute etter ANER til Ole Pedersen, Øllegaard Hansdatter og Johanna Zacariasdatter. Jeg har en mistanke om at Johanna kom fra et sted i Folden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser i allefall at Øllegaard og Ole hadde tre sønner til til:Carl Andreas, 1827 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=29352062&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeTorber Hviding, 1832 LenkeHans Olai, 1834 LenkeKan ikke se at det står noen alder på brudeparet da Ole og Øllegaard ble viet i 1821: Lenke, men jeg vil anslå at de er født et sted mellom 1795 og 1800. Siden de ble gift i Bodø, er det kanskje en viss sjanse for at Øllegaard er født der. I allefall finner jeg denne Øllegaard, født 1798 i Bodø (FS): Lenke, se også skannet kirkebok: Lenke. Her er Øllegaard og foreldrene i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

I Folden er det en Johanne Elisabeth f. 12.11.1834, døpt av Hans Jansen Bonaae 16.11.1834, kirkedøpt 28.06.1835 med foreldre Zacharias Nilsen og Marthe Erichsdatter Bonaae, men ingen av de 5 barna Petter Berg har etter ft. i Tromsø 1865 er kalt opp etter Zacharias, Nils, Marthe eller Erich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kanskje dette er moren til Johanne Elisabeth? Enken Marthe Eriksdatter… [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=110&filnamn=f61845&gardpostnr=245&personpostnr=1946&merk=1946#ovre>LenkeKanskje dette da er Marta i 1801? Lenke. Hun bodde på Sellieaas Øvre. Hvis du ser til høyre, et stykke under midten av kirkeboka for Folda, er det et giftermål der mellom Zacharias Nilsen Bonaae og Bereth (?) Erichsdatter Seliaas Lenke. Jeg lurer på om dette er foreldrene til Johanne Elisabeth, men at fornavnet på moren er blitt feilskrevet ved vielsen. 21.10.1821 har nemlig Zacharias Nilsen og Marthe Erichsdatter Bonaae en datter Ingeborg til dåpen i Folda (Rørstad), se til høyre, nr. 37 Lenke.Jeg finner for øvrig ikke Zacharias Nilsen på Bonaae i 1801 Lenke. Derimot er det en Zacharias Nilsen på Evjen, sønnen Nils Gundersen fra første ekteskap: Lenke. Her er dåpen til Zacharias i 1791 (ser ut til å stå 17. oktober – se til høyre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Nok en gang mange slags takk, Grethe. Nå begynner mange brikker å falle på plass. Jeg fikk bl.a. vite at Peder Andreas var enkemann da ha giftet seg i 1862 og at faren er ført opp som Anders Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Når jeg går tilbake til folketellingen 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61902&gardpostnr=281&personpostnr=2789&merk=2789#ovre>Lenke, ser jeg at de to eldste barna er Hanna Berg, 12 år, og Andreas Berg, 8 år. Vil tro at dette er barna til Petter Berg fra første ekteskap. De er begge født i Tromsø, og spørsmålet er da om Petter Bergs første kone også var fra Tromsø. Hannas alder tilsier at hun er født ca. 1853/1854, og her er vel konfirmasjonen hennes i Tromsø: Hennes fulle navn er Johanna Berg, født 22.7.1854, døpt 3.9.1854. Moren heter Johanne Henr. Hansdatter (nr.16): Lenke. Og her er ekteskapet mellom Peter Andreas Berg og Johanne Henrikke Hansdatter (se nr. 66). De ble gift i Tromsø i 1851, men første kona til Peter Andreas var født i Bodø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hmmm... Ser jo at du innleder temaet med å si at Peter Andreas Berg er sønn av Ole Pedersen Aasen og Øllegaard Hansdatter. Men den Petter Andreas Berg som gifter seg to ggr i Tromsø, har en far som heter Anders Berg. Kan det være to forskjellige Petter Andreas?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at Petter Andreas, sønn av Ole Pedersen og Øllegaard Hansdatter, ble døpt i Bodø 26.1.1823 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071030640578.jpg>Lenke Hans farsnavn ville vel i så fall være Olsen og ikke Andersen, og ved giftermålene i Tromsø ville farens navn ha stått som Ole Pedersen…Men her dukker konfirmasjonen til Petter Andreas Berg opp i Bodø i 1838; han var 18 år og det betyr at han var født rundt 1820. Foreldrene var Anders Berg og Lisa (?) Pedersdatter (se nr. 12): LenkeOg her er dåpen, 29.10.1820 i Bodø (se til høyre, tredje siste dåpsbarnet) Lenke. Foreldrene var Anders Asbjørnsen og Elisabeth Pedersdatter, som ble gift i Bodø den 21.10.1814:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Huff som du roter til i vrangforestillingene mine, Grethe. Det må være Petter Andreas f. 1820 i Bodø som er 'min' og ikke Peter Andreas Olsen døpt 1823 slik jeg har regnet med. Nå skal jeg roe meg ned og prøve ordne opp i det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Jeg er beskjemmet over å ha ført deg på avveie, Grethe. Langs det nye sporet har jeg funnet døbt 19. Oct. 1815 ANE SOPIA med foreldre Anders Asbiørnsen Hundholmen og Lisa Persdtr. og 22. Nov. 1818: Confirmered et Pigebarns Hiemmedaab tilhørende Ægtefolkene Anders Berg og Elisabeth Pedersdatter af Hundholmen KAREN ANNE. Det ser ut til at navnet Asbiørnsen er skiftet til Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hva mener du med å ha ført meg på avveie? At det egentlig er den opprinnelige Peter Andreas, sønn av Ole og Øllegaard som er den riktige? Synes det var fint å få avklart at det var to Peter Andreas, jeg! Nå gjelder det bare å få avklaft hvem av dem som er den riktige, og så jobbe videre med det.Det å forske slekt, er å prøve og feile, og jeg har også havnet på avveie noen ganger. Synes bare det er morsomt om jeg eventuelt har bidratt med noen nyttige opplysninger.Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg finner ingen Anders Asbjørnsen i f.t. 1801 i Nordland. Har en Anders i Inderøy i Nord-Trøndelag, 10 år gammel, på gården Sandwold-berg [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f11729&gardpostnr=119&personpostnr=1925&merk=1925#ovre>LenkeHelt nederst på venstre side av kirkeboka for Inderøy står dåpen til sønnen til Asbjørn Andersen og Anne Hansdatter. 9. oktober 1790: Anders Berg – det er vel det som skrevet står:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

På avveie: jeg mente det å få deg til å forske på sønnen til Ole og Øllegaard. Jeg er sikker på at du har funnet den riktige Peder/Petter Andreas. Nå er det julekvelden, så videre søk får utstå. Riktig god jul til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Trol. Inderøe Sept. 9 1774, cop. Nov. 11 Ungkarl og Dragon Asbjørn Andersen med pigen Anna Hansdatter efter? Capitain Rauchs + tekst jeg har vansker med å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

26.Jan.1814 Døbt et Barn der er avlet i Løsagtighed af Anders Berg Nÿholm med ænken/pigen? Lise Persdtr. Hundholm: Ole Andreas. 21.Oct. 1814 Ægteviet Ungkarl Anders Asbiørnsen Berg / Pige Lisa Persdtr. Nÿholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.