Gå til innhold
Arkivverket

[#55120] Telemark Vinje Bechuus - Gousland


Gjest Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** nokon m b.bok Vinje el anna kjennskap - eg leiter e opphav til Gunder Olsen f 1793 i Vinje som kom til Bjønnåsen i Gjøvdal AAgder - har funne foreldre Ole Gundersen Gousland f26.des 1749 (kalla det v datters dåp) og Gunhild Hermosdtr f19.feb 1764 g 24.mai 1787 han som enkemand - (fyrste kone Margit Ommundsdtr som enke g m Ole 14.des 1773.)***ser ut som far til Ole Gundersen kan vere Gunder Bechuus.*** det gjekk vidare på folkemunne i Gjøvdal at Gunder Olsen - kunne vere i fam m Åsmund Olavson Vinje.(dette siste ber eg ikkje om her ) Eg synes eg har funne mykje gjennom kyrkjebøker - MEN ER DET REKTIG ? Kjell Aasen har i Treungenboka s 308 skrive at familien som då bur på Neset u Sønderland i ft 1801 truleg kom frå Kviteseid - men seinare lagnad ukjend - eg meiner i allefall at son deira kom til Bjønnåsen i Gjøvdal. Men Men *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tom Askerøi

Richard Berge omtaler ikke noen hustru nr. 2 for Olav Gunnarsson Gauksland F 1749, men det betyr ikke at så ikke er tilfelle.HVIS dette er riktig far, kan (endel av) hans aner følges ganske langt tilbake:Olav var sønn av Gunnar Hallvordsson (ca 1715-1775) og hustru Gunnvor Guttormsdotter - g 1746.Gunnar var sønn av Hallvord Gunnarsson Bekkhus (død ca 1743) (hustru ikke nevnt)som igjen var sønn av Gunnar Hallvordsson (ca 1647-e1712). Heller ikke hans hustru er nevnt.Han var sønn av Ragnhild Halvdansdotter Bekkhus (ektemann ikke nevnt)som igjen var datter av Halvdan Gunnarsson Løk (død ca 1635). Hans kone kjenner vi ikke navnet på, men hun ble hugget i foten 1614 av Olav Ringestoga i Mo. Halvdan igjen var sønn av Gunnar Smørklepp (levde 1603).Alt iflg Richard Berge.Håper du får bruk for opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** takk til Tom - har lagt det inn i mi datafil - ventar nå Vinjebøkane på fjernlån. Trur eg har sett dei før - kanskje ikkje lettast å fylgje slekter - men gilde å lese. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.