Gå til innhold
Arkivverket

[#55124] Adel


Gjest Alf Heivik
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Heivik

Jeg har lest og hørt at adelen i Norge har vært liten, men det har jo vært hundrevis adelsslekter i Norge. For meg virker det som om hver eneste nordmann nedstammer fra adel på 16- og 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Adelen i Norge var nok svært liten. Det er ikkje noko land, kanskje med unntak av Island, som hadde ein så låg adelsprosent som Norge. I følgje Knut Myklands Norgeshitorie var det berre 33 adelsmenn som møtte til hyllinga av Fredrik III i Christiania i 1648, og rundt 1700 var dei nærast borte alle saman. Men tek eg feil når ein del slektsgranskarar gjer folk som stammar frå tidlegare adel til adel også på 16- og 1700-talet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Under Fredrik IIIs hylling i 1648 var den norske adelen nærmest utdødd. Sjekk heller tallet før svartedauen i 1348 som er mer representativt.Den norske adelen døde mer eller mindre helt ut på mannsiden noe vi allerede ser ved overnevnte arvehylling. Dette skyldes flere faktorer. Bl.a det store landfallet (mangel på skatteinntekter etter svartedauen) og manglende reproduksjon (ved at adelen ikke kunne gifte seg unde sin stand). At kongen satt i Kjøbenhavn favoriserte heller ikke nytildelinger av adelskap og tildeling av len til urnorske familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Når det gjelder om folk i kan ha aner til adelen er det absolutt tilfelle. Selvom den norske adelen sank ned i bondestanden og i stor grad døde ut på mannsiden har flere kunnet spore sine aner tilbake til disse. Når det gjelder den adelen som kom til Norge i dansketiden og etablerete seg her finnes også personer i dag som har aner tilbake via mannsledd (f.eks Huitfeldt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.