Gå til innhold
Arkivverket

[#55125] Peder Johannessen g.m. Mari Larsdatter, begge f. ca. 1776


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Søker informasjon om opphavet til Peder Johannessen, f. ca. 1776, og hans kone Mari Larsdatter, f. ca. 1776. Disse to er nevnt under gården Ryen i Skedsmo (sagbruk) i FT 1801, Peder kalles da 'Huusmand med jord og smed.' Peders søster Ingeborg (f. ca. 1783) bor sammen med ekteparet. Jeg gjetter på at disse to er foreldre til Halvor Pedersen Vestby f. 1808 i Skedsmo, men jeg kan ta feil! Ifølge FS er Peder Johannessen Vestby født ca. 1777, og sønnen til 'min' Halvor, Johan Halvorsen, kalles Vestby og er født den 18. 3. 1833.Det virker som om disse menneskene er kommet utenbygds fra, for jeg finner ikke Peder og Mari viet i Skedsmo i perioden 1798-1808 (kan selvsagt ha giftet seg tidligere, skal sjekke nøyere). Hadde dåpsoppføringen til sønnen Halvor vært tilgjengelig på DA, kunne nok den vært til hjelp, men det er den altså ikke; jeg har kun funnet en konfirmasjon i 1822 (nr. 18, Lenke), der bemeldte Halvor kalles 'Stalsberg-eie' eller 'Aalsberg-eie' (?) og er sønn av en Peder Halvorsen, altså trolig en annen familie enn den jeg leter etter.Spørsmålet er: kan 'min' Halvor ha kommet utenbygds fra som liten, sammen med foreldrene Peder og Mari, eller er det noe jeg har oversett i kirkebøkene for Skedsmo? Og hvor kan familien eventuelt ha kommet fra, hvis de ikke var fra Skedsmo?Mvh Brage, som for tiden rir på en 'innleggsbølge'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Nei, dette ble tullete. Hvis man regner med at Peder og Mari ikke flyttet vekk fra Skedsmo igjen etter 1801, bør også Halvor ha blitt født der (igjen skulle man sett dåpsoppføringen). Men spørsmålet om hvor foreldrene kom fra (og forøvrig hvem de faktisk var), står fortsatt ved lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.