Gå til innhold
Arkivverket

[#55126] Ole Michael Olsen f. 1796/97 Skagen, Hadsel Nordland, Familie?


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

Ole Michael Olsen, barn av Ole Pedersen og Kristianne Olsdatter. Ole Michael ble født 1796/97 på Skagen, (i Bøe), Hadsel, Nordland, han ble døpt januar 1797. Finner han i folketelling 1801 som fosterbarn på gården Bøe. Klarer ikke finne noe mer om foreldre eller eventuelle søsken, har navnet på foreldrene fra Sortland bygdebok I, men får ikke tak i den som handler om gården Reinsnæs, der han bodde som gift med hustruen Maren Olena Mikkelsdatter.Lurer også på hva som skjedde med foreldrene siden han var fosterbarn som femåring.Blir veldig glad om noen har noen opplysninger om denne mannen og hans familie.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Du skriver at Ole Michael er født på Skagen (i Bøe), Hadsel. Dette er forvirrende. Det finnes to gårder med navn Skagen, Skagen i Bø kommune og Skagen i Hadsel kommune (kortbaneflyplass i dag). Ole Michael var født på Skagen i Hadsel. Gården Bø i Ft.1801 er i Sortland kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Foreldrene til Ole Mikal var Ole Pedersen (Heggelund?) og Kristianna Olsdtr, der er antakelig Pål og jeg på linje. Jeg veit ikke hva som skjedde med paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei og takk for oppklaring.Den Ole Michael jeg søker er født på Skagen i Hadsel, jeg har ikke fått med at det er to Gårder med navn skagen, ikke rart jeg ble forvirret selv og har forvirret andre med det jeg skrev:)Jeg har ikke klart å finne noen sammenheng mellom navnene på Ole sine forledre og de navn jeg finner på gården Bøe der ole er som fosterbarn ft 1801. Johan. Hvor kommer navnet Heggelund inn bildet? det er ikke alt jeg klarer å tyde i krikebøkene. Er det snakk om et etternavn eller et gårsnavn? (muligens begge) Har du anelse hvor det kan stamme fra?Håper på flere småting som kan oppklare enda mer.Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.